– Eiendomsutviklere bør legge til rette for dem som driver sosialt

Bruktbutikker brukes i en bevisst strategi for å gjøre bydeler mer attraktive, mener Gaute Brochmann. Redaktøren mener eiendomsutviklere bør legge mer til rette for sosiale aktører.

Maritastiftelsen må legge ned sin butikk i Markveien på ­Grünerløkka i Oslo, som følge av at utleier Olav Thon Eiendom ønsker å øke leien for lokalet.
Publisert Sist oppdatert

– Det er gentrifiseringens pris, sier Gaute Brochmann, redaktør for Arkitektur N.

Maritastiftelsen må legge ned sin butikk i Markveien på ­Grünerløkka i Oslo, som følge av at utleier Olav Thon Eiendom ønsker å øke leien for lokalet. Brochmann mener at situasjonen er et typisk eksempel på at arbeiderklassestrøk blir forvandlet til bydeler for mer velstående befolkningsgrupper.

Gentrifisering

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP