De måtte være kreative
Det var ikke enkelt å finne uformelle berøringsflater mellom misjonærene og japanere flest. Det krevde oppfinnsomhet når det gjaldt å bruke muligheter for å formidle det kristne budskapet. Enkel import av evangeliseringsmetoder skapte sjelden gjennomslag. Det var snakk om å møte personer – én for én.
Menighetskjernen diskuterer arbeidet framover under en lunsj etter gudstjenesten.
Helge Kjøllesdal er misjonærbarn og tidligere sjefredaktør i Vårt Land. I denne serien ser han på norsk misjonsvirksomhet i lys av sine egne foreldres engasjement. Les alle artiklene i serien her.
Hvordan nådde foreldrene mine og deres kolleger ut til japanerne? Hvordan fant de veier utenfor de kristnes arenaer med budskapet?
Det var ikke lett å lage oppskrifter for slikt. Amerikanerne er kjent for å utvikle metoder og opplegg på mange områder. De forsøkte seg også med ulike typer evangeliseringsstrategier de hadde med hjemmefra i Japan. Disse ble presentert på tverrkirkelige misjonskonferanser. Men også amerikanerne innrømmet at de slet med å lykkes i dette landet.
Bestill abonnement her
KJØP