Nyheter

Hurtigruten har fått en kritisk omdømmeknekk, mener Trond Blindheim

– Saken har satt en støkk i folk. Man ser oppslag i alle aviser, på radio, TV og i sosiale medier. Situasjonen er nok kritisk for Hurtigruten, sier Trond Blindheim, omdømmeekspert og dosent ved Høyskolen Kristiania.

Ifølge Blindheim er Hurtigruten den norske reiselivsaktøren med best omdømme internasjonalt.

– Det er nok mye på grunn av den vakre kystlinjen vår. Det er vanskelig å få plass om bord, og folk kommer fra hele verden.

Blindheim mener at Hurtigruten har blitt satt i trafikk for tidlig, og viser til at det skal lite til før koronasmitten sprer seg på «hermetisk lukkede» cruiseskip. Det finnes det mange eksempler på.

– Jeg vil tro at det er veldig mange som nå vurderer å ombestille eller avbestiller turen sin, sier Blindheim.

Skudd på baugen

– Koronakrisen vil ikke gå over med det første. Kommer folk til å tenke seg om før de velger Hurtigruten igjen?

– Det er helt klart. Cruiseskip er ikke akkurat det tryggeste stedet man bør oppholde seg hvis man vil unngå smitte, snarere tvert om. Det er mange eldre folk fra hele verden som drar på Hurtigruten. Når koronaviruset herjer er det med helsen som innsats, sier Blindheim.

Han mener at Hurtigruten og andre cruise-selskaper har fått et «kraftig skudd for baugen» når det gjelder folks booking av turer for en stund.

– Vi har sett eksempler på det tidligere i pandemien, og det som har skjedd nå, vil mange betrakte som en advarsel.

Trond Blindheim, omdømmeekspert og dosent ved Høyskolen Kristiania, vil tru mange nå vil revurdere sine reiser med Hurtigruten. 

Besetningsmedlemmer fra Filippinene

36 besetningsmedlemmer og fire passasjerer har til nå testet positivt for koronaviruset etter to seilaser til Svalbard med Hurtigrutens skip Roald Amundsen i siste halvdel av juli. 32 av de smittede besetningsmedlemmene er fra Filippinene. De fire andre er fra Norge, Frankrike og Tyskland. Tre av de smittede passasjerene er hjemmehørende i Drammen, Rogaland og Vesterålen. 69 norske kommuner er berørt av smitteutbruddet.

Til sammen var det 386 passasjerer på de to seilasene, 209 på den første og 177 på den andre. Hurtigruten har fått krass kritikk for at passasjerene ikke ble varslet om at en av de ansatte på den første seilasen var koronasmittet.

Mandag meldte selskapet at Hurtigruten stopper alle seilinger med skipene Roald Amundsen, Fridtjof Nansen og Spitsbergen. En foreløpig evaluering viser svikt i flere interne prosedyrer. Hurtigrutens rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes påvirkes ikke.

– Dette er en alvorlig situasjon for alle som er berørt. Vi har ikke vært gode nok og vi har gjort feil. På vegne av alle oss i Hurtigruten er jeg lei meg for det som har skjedd. Vi tar ansvaret vårt fullt ut, sier Skjeldam til NTB.

Vil gå over

Når den verste mediestormen har lagt seg, tror likevel Blindheim at skadene på selskapets omdømme fort vil gå over.

– En slik ulykke kan ramme alle. Men det skulle selvsagt ikke være sånn. Nå sitter både passasjerer og ansatte i karantene og leter etter en syndebukk. Da er det Hurtigruten som får unngjelde.

LES MER: Hurtigrutens bærekraft-image har ikke bare fått en ripe i lakken. Det har kollapset.

Brøt reglene

Selv sier Hurtigruten at de fulgte internasjonale regler da besetningsmedlemmer fra Filippinene ikke ble koronatestet i Norge. Men det er feil, mener Helsedirektoratet, ifølge NTB.

Regelen er at mannskap som skal mønstre på et skip, skal gjennomføre karantene i Norge, og at testing uansett skal skje i Norge, ikke i hjemlandet. Dette opplyser Helsedirektoratet til TV 2.

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, har senere opplyst at Hurtigruten har skjerpet regelverket for utenlandsk besetning.

– Alle besetningsmedlemmer må i ti dagers karantene og være symptomfrie før de får lov å gå om bord, sa han.

Roald Amundsen skulle seilt videre til Svalbard fredag ettermiddag. Den seilasen er avlyst. Skipet ble søndag flyttet fra kaia i sentrum av Tromsø til Breivika lenger nord.

---

Hurtigruten

  • Hurtigruten er en skipsrute langs Norges kyst mellom Bergen og Kirkenes, den mest berømte og historisk betydningsfulle kystruten i Norge.
  • Den kom i gang i 1893 som en stamrute for post, passasjerer og ekspressgods, og utviklet seg til å bli den viktigste forbindelsen mellom landsdelene.
  • Med utviklingen innen samferdsel har ruten mistet mye av sin tradisjonelle betydning og er siden 1990-tallet primært basert på turisttrafikk, selv om den fortsatt er godsførende med anløp av 34 steder langs kysten.

---

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter