– Innvandrede muslimer syns det er enklere å praktisere islam her i Norge enn i foreldrenes hjemland, sier lege, forsker og samfunnsdebattant Bushra Ishaq.
– De opplever at islam er mindre akseptert her, men at det likevel er enklere å være muslim, på grunn av verdiene samfunnet bygger på. De moralske og sosialdemokratiske verdiene i Norge er i tråd med verdier i islam. For eksempel slipper man i større grad å lyve i hverdagen, fordi korrupsjon ikke er utbredt i Norge, sier Ishaq.
– Feiltolkes
Denne uken kom hun med boken Hvem snakker for oss?, om muslimer i det norske samfunnet. Her ville hun undersøke hvordan det var å være muslim i det moderne Norge. Ishaq ønsker å gi et bilde av hvordan muslimsk identitet fortolkes avhengig av verdensbildet.
– Ofte feiltolkes muslimske miljøer som lukkede og verdikonservative. Jeg vil humanisere en veldig sammensatt gruppe med en religion som er dynamisk og i stadig endring, sier Ishaq.
Boken har tatt henne fem år å lage. 845 norske muslimer har svart på spørsmål om kvinnesyn, oppslutning om demokratiet og et liberalt samfunn, menneskerettigheter, terror og radikalisering. Personene kommer fra Tyrkia, Pakistan, Afghanistan, Irak, Iran, Bosnia-Hercegovina, Somalia og Marokko, og har bodd i Norge i minst fem år. Med boken vil Ishaq gi ordet til «den tause majoriteten av muslimer og nordmenn» i en samfunnsdebatt er dominert av ytterpunkter.
Likheter
I boken peker Ishaq på likheter mellom islams og kristendommens historie. «Kritikere av islam avviser ofte den historiske parallellen mellom islamsk og kristen tradisjon, med argumentet om at kristendom, i motsetning til islam, skiller mellom religion og politikk. (...) Mens Jesus blir betraktet som en åndelig leder, blir Muhammad ofte anerkjent som en politisk og militær leder så vel som en åndelig leder», skriver hun.
– Dette har ikke med religionene å gjøre, men er et resultat av samfunnet. Både Jesus og Muhammed ble formet av samfunnene de levde i. Gud sier i et koranvers til Muhammed at han skulle være en budbringer, ikke en leder, men fordi han ble forfulgt og levde i et kaotisk samfunn med ulike stammer, måtte han påta seg lederansvar for å kunne etablere et islamsk fellesskap. Jesus levde i et allerede veletablert samfunn, og trengte derfor ikke å ta den samme lederrollen. sier Ishaq.
Forskningen hun viser til her er gjort av Knut Vikør, islamekspert og professor i historie ved Universitetet i Bergen.
Reformer
– Det er grunnleggende feil å si islam er sånn eller slik. Islam er et idésystem som formes av de troende, på samme måte som kristendommen, sier Vikør.
Ifølge Vikør har Islam vært i en stadig reformprosess, men har i store deler av sin historie vært preget av konservative tanker. Slik var det også med kristendommen før opplysningstiden, påpeker han.
– Islam er akkurat så reformvennlig som muslimene vil at den skal være. Det er ingenting ved religionen som tilsier at det ikke vil skje en liknende utvikling som i kristendommen. Man har bare ikke kommet dit ennå, sier islameksperten.
Ishaq ble overrasket over den sterke tilslutningen til menneskerettigheter som ytringsfrihet og kvinners rettigheter blant muslimer. 97 prosent av dem som svarte, sier de er for full likestilling og at alle fritt bør få velge ektefelle. Norske muslimer mener også at islam ikke tillater vold og terror. Færre muslimer rettferdiggjør drap for å oppnå politiske mål, enn nordmenn generelt.
– Da deltakerne ble spurt om hva de drømmer om for fremtiden svarte mange at de skulle ønske islam ikke lenger vil forbindes med terror, sier Ishaq.