Når folkekirken våkner

I folkekirken kan barn i pysj leke på alteret. Andre reiser til den andre siden av byen, fordi de opplever dens slagsider.

I Rødtvet kirke i Oslo har barna stått opp etter en natt i kirken i trosopplæringstiltaket Lys Våken. Reformen som flyttet opplæringen om kristen tro fra klasserom til kirke, er noe av det som endrer folkekirken, mener forsker Harald Hegstad
I Rødtvet kirke i Oslo har barna stått opp etter en natt i kirken i trosopplæringstiltaket Lys Våken. Reformen som flyttet opplæringen om kristen tro fra klasserom til kirke, er noe av det som endrer folkekirken, mener forsker Harald Hegstad
Datteren til Lene og Kristian Døvik ble døpt i Uranienborg kirke, men familien sogner til en annen kirke. – At kirken er folkekirke betyr vel at den er åpen for alle, sier Kristian Døvik.
Datteren til Lene og Kristian Døvik ble døpt i Uranienborg kirke, men familien sogner til en annen kirke. – At kirken er folkekirke betyr vel at den er åpen for alle, sier Kristian Døvik.
I Rødtvet kirke i Oslo er barna i ferd med å stå opp etter en natt i kirken i trosopplæringstiltaket Lys Våken. Reformen som flyttet opplæringen om kristen tro fra klasserom til kirke, er noe av det som endrer folkekirken, mener forsker Harald Hegstad.
I Rødtvet kirke i Oslo er barna i ferd med å stå opp etter en natt i kirken i trosopplæringstiltaket Lys Våken. Reformen som flyttet opplæringen om kristen tro fra klasserom til kirke, er noe av det som endrer folkekirken, mener forsker Harald Hegstad.
I Uranienborg kirke like bak slottet i Oslo er nattverdkøen lang.
I Uranienborg kirke like bak slottet i Oslo er nattverdkøen lang.
Publisert Sist oppdatert

Artikkel publisert i papiravisen 5 desember 2014

Snow suser gjennom luften. Andrine Bognø strekker seg så lang som en tiåring kan bli, for å ta imot den kritthvite, lodne kameraten. Det er kosedyrene og deres eiere som bestemmer her i det aller helligste i Rødtvet kirke. Vi er i Groruddalen i Oslo, i en av arbeidskirkene som ble bygget på 70-tallet, der kirkerom, kjøkken og kontorer ligger vegg i vegg med kirkerommet. Snow og de andre lodne vennene ofres etter tur, idet de treffer kanten på alteret, tar med seg et sjokoladepapir på veien, og deiser ned i kirkegulvet.

– Det er hardt å være kosedyr her, sier trosopplærer Anders Møller-Stray fra en madrass nede på gulvet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP