– Debatten om kristendommen i Kina skal tilpasse seg folket på bakken er en diskusjon med veldig lange røtter, sier Kina-ekspert og forsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt, Bjørnar Sverdrup-Thygeson.
For å forstå bakteppet for dagens situasjon i Kina må vi, ifølge Sverdrup-Thygeson, tilbake noen hundre år i tid.
– Da jesuittmisjonærene kom til Kina på 1600-tallet, ble det en stor debatt mellom den kinesiske keiseren og paven i Roma.
LES MER: I kveld har en misjonær hovedrollen på NRK
Skeptisk
De europeiske misjonærene ble i begynnelsen mottatt med åpne armer, men så ble det stridigheter om man skulle tillate fedredyrkingsritualer.
– Misjonærene på stedet ønsket å respektere den lokale kulturen, men paven i Roma nedla forbud mot praksisen. Det ledet til at keiseren etter hvert forbød kristendommen i Kina, sier Sverdrup-Thygeson.
LES MER: Misjonæren som kom inn fra kulden
Materialismen vokser
– Er det greit og tjenlig å være litt overbærende overfor Kina og lignende regimer med henvisning til at det tar lang tid å endre kulturer?
– Bildet er ikke fullt så enkelt. Blant kinesere selv finnes det mye antipati mot den statlige, kinesiske kirken. Undergrunnskirkene har hatt en eksplosiv vekst de siste årene. Det er helt klart ulike synspunkter på dette, også på den kinesiske grasrota.
– Hvorfor denne eksplosive veksten av undergrunnskirker?
– Rett og slett fordi man som religiøs er skeptisk til å underlegge seg kommunistpartiet.
Kina står overfor et ideologisk vakuum, mener Sverdrup-Thygeson. Kommunismen som ideologi er mer eller mindre ute av bildet, og materialismen har vokst seg enorm.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Åndelig balanse
– Religiøse bevegelser har vokst seg sterke, og kommunistpartiet er skeptiske til konkurrerende sosiale arenaer som de ikke har kontroll over. Myndighetene søker desperat å finne en måte å balansere det åndelige behovet mange kinesere føler. Samtidig må de sørge for at det får utløp på en måte som ikke skader partiets maktposisjon i samfunnet. Hvorvidt man skal jobbe gjennom, utenfra eller mot systemet er en vanskelig debatt med få klare svar, sier han.
– Som kristen eller misjonær, vil man i fremtiden måtte jobbe innenfor eller utenfor systemet i Kina?
– Det er 1.000 kroners spørsmålet. Fremtiden er usikker på det området. Dette er en av de virkelig store utfordringene som kommunistpartiet står overfor i fremtiden, og ingen kan vite helt sikkert hvordan det blir.
Denne artikkelen sto på trykk i Vårt Land 10. mai 2014.