Nyheter

Psykologer vil ha 
«halal-terapi»

Norske psykologer kan ikke skille religiøsitet og terapi hvis flere norske muslimer skal våge å søke hjelp, mener psykolog Arne Repål.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

Vårt Land skrev lørdag om hvordan psykologer vegrer seg for å trekke religiøsitet inn i terapien. Psykologspesialist Arne Repål var lenge en av dem. Nå har han blitt en forkjemper for at deler av terapien må «islamiseres»:

«Vi har gått fra å steile når i­slamisering av psykoterapi nevnes, til å undres om ikke dette kan være en god, kulturtilpasset implementerings­strategi for å nå frem med psykisk helsehjelp til muslimer i Norge», skriver­ Repå­l sammen med kollega Solfrid Raknes i den siste utgaven av Tidsskrift for Norsk Psykologiforening.

Utsiden

Bakgrunnen er at det er færre norske muslimer som benytter seg av psykisk helse­tilbud enn ikke-muslimer, til tross for at minoriteter har dårligere psykisk helse enn befolkningen forøvrig. Repål legger skylden på den vestlige tanken om at religion hører til på utsiden av terapirommet.

– Å skille religion og psykisk helse bryter med det grunnleggende trossystemet i islam. Hvis muslimer møter et behandlingsapparat der man må parkere troen sin på utsiden, er jeg skeptisk til hvor mange som vil benytte seg av det, sier Repål.

LES OGSÅ: Slipper ikke Gud inn i terapirommet

I fjor sommer deltok Repål og Raknes på en internasjonal konferanse for muslimske psykologer i Indonesia. Der lærte de hvordan psykiatriske sykehus i Tyrkia allerede for 600 år siden behandlet pasienter med musikkterapi, ergoterapi, lyden av vann og synet av vakre blomster. Dette hadde de norske psykologene aldri hørt om.

– Når man leser vestlig psykologihistorie, hopper de fra de gamle grekerne til 1700-tallet. Men det viser seg at muslimers kultur har spilt en langt større rolle enn hva som vanligvis nevnes, sier Repål.

Fremmed verdensbilde

Konferansen ble ledet av Malik Badri, som er president i Det internasjonale forbundet av muslimske psykologer (IAMP). Han er glad for at de norske forskerne tar opp dette temaet i hjemlandet.

– Å «islamisere» psykoterapien handler om å gjøre den kulturelt og etisk tilpasset muslimske pasienter, sier Badri til Vårt Land.

Han mener at psykologer som unngår religiøse temaer i behandlingen ikke vil klare å forholde seg til menneskers følelser, tanker og levde liv.

– Muslimer i Vesten som har en psykologisk lidelse opplever at europeiske terapeuter snakker et språk som er helt fremmed for deres verdensbilde. Dette legges til den allerede etablerte kulturelle frykten for å bli stigmatisert som mentalt syk, sier Badri, som har professorater ved universiteter i Sudan, Malaysia og Kambodsja.

LES OGSÅ: Å synge virker som lykkepille

Frykt for bil

83-åringen peker også på at mange muslimske psykologer i Vesten føler seg fremmedgjorte i den rådende psykologimodellen.

– De behandler sine pasienter med vestlige teorier og metoder som er basert på vestlige ideer om at mennesket er en liten gud som kan hva som helst for å realisere seg selv, sier han.

Badri understreker at det ikke er slik at enhver form for psykoterapi trenger å islamiseres.

– For eksempel er det ikke nødvendig når det gjelder frykt for å kjøre bil etter en ulykke eller hvorvidt et ektepar skal holde sammen eller gå fra hverandre, sier han.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter