Nav på sotteseng

Nav har så visst ikke kommet seg opp av grøfta. Ifølge riksrevisor Per Kristian Foss er det nummeret før det for alvor kan begynne å gå galt med misfosteret politikerne har skapt.

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson må vise at han gjør nok for å fikse problemene i Nav. ­Derfor produserer han supplerende tildelingsbrev med detaljert beskjed om hva Nav skal foreta seg og prioritere på løpende bånd.
Publisert Sist oppdatert

Mai-Lis Pettersson driver en ­liten stoffbutikk i Sandvika. I sommer begynte det å strømme penger fra Nav inn på kontoen hennes, som hun ikke skulle ha. Hun ringte og sa ifra. Det var som å snakke­ til katten. Utbetalingen fortsatte å renne inn i strie strømmer. Til slutt hadde Nav satt over 200.000 kroner inn på kontoen hennes. Hun ba tynt både den ene og den andre om å få en konto hun kunne føre pengene­ tilbake­ til. Men nei. Til slutt stengte­ hun butikken, trakk ­kølapp hos Nav og forlangte at det ble 
ryddet opp.

Men da fikk hun beskjed om at de ikke kunne hjelpe, for hun hørte til Nav i Røyken og ­butikken lå i Sandvika. Hun dro hjem og skrev brev til Riksrevisjonen og Nav med beskjed om hvor pengene kunne hentes. Da ­Asker og Bærum Budstikke ringte Nav-sjefen i Bærum, Edel Hegerholm, kunne hun ikke annet enn å legge seg flat. Få dager etter, ­eller tre måneder etter Petterson sa ifra første gang, fikk hun et kontonummer.

Tilfeldig? Neppe. Noen dager seinere kunne Budstikka fortelle om Nav som skulle sende 234.000 til Statens Pensjonskasse.­ De endte på Marianne Gløersens konto istedenfor, minus 80.000 kroner i skatt. Pensjonskassen nektet å ta imot 154.000 kroner fra Gløersen og på Nav falt de fullstendig i staver. Gløersen­ hadde­ ikke 80.000 som hun kunne­ «legge­ ut for Nav». Hun ble fortvilet over å bli krevd for penger hun ikke hadde og kontaktet advokat. Det endte med en advokat­regning på 32.000 kroner som hun ba Nav dekke. Etter 18 måneder fikk hun nei. Da var advokatutgiftene økt til 60.000 kroner.

Powered by Labrador CMS