Blå Kors ut mot pressens vinspalter

Hevder reklameforbudet mot alkohol uthules.

Generalsekretærene Geir Gundersen fra Blå Kors og Per Edgar Kokkvold fra Presseforbundet. Kokkvold avviser at avisomtaler av alkohol er tekstreklame.
Publisert Sist oppdatert

Blå Kors er kritisk til omfanget av vinomtaler i avisene.

Flust med forsider. I 2008 hadde Dagbladet og VG til sammen 37 forsider med henvisning til omtale av alkoholprodukter, går det fram av rapporten «Alkohol som selger aviser aviser som selger alkohol» fra Blå Kors.

Bare i landets fire største aviser VG, Aftenposten, Dagbladet og Dagens Næringsliv brukes det 312 helsider i året til lanseringspreget alkoholstoff. I tillegg kommer stadig mer omfattende tilbud på internett med vindatabaser, produktanbefalinger og oppskrifter på drinker som en del av nettavisenes redaksjonelle stoff, går det fram av rapporten som ble overlevert til helseminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) torsdag.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP