Banesatsing av sporet

Prognoser viser at biltrafikken vil øke dramatisk de kommende årene. Likevel er de mer miljøvennlige bybanene utelatt i Nasjonal transportplan.

Politikerne i Bergen håper at Bybanen skal redusere den ventede bilboomen.
Publisert Sist oppdatert

– Når staten ikke vil bidra må vi ta saken i egne hender. Men det er klart vi kunne fått til så mye mye mer hvis staten hadde bidratt mer, sier Filip Rygg (KrF), kommunalråd i Bergen.

Han er svært skuffet over manglende statlig støtte til byens nye T-bane­system – Bybanen. Prosjektet ble startet i fjor høst, og har til hensikt å dempe biltrafikken. Som Vårt Land skrev torsdag, viser kommunens prognoser at det vil være 50 prosent flere biler mellom de syv fjell i 2025 enn i dag. Økningen er også sterk i byene Oslo, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

Klimamål. Mens Oslo lenge har hatt et T-banesystem, har bergenserne jobbet med å iverksette første byggetrinn (fra sentrum til Nesttun) siden i fjor høst, mens det andre byggetrinnet (Nesttun-Lagunen) er ventet å komme i gang i 2010/2011. I Stavanger håper de å sette spaden i jorden rundt 2010.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP