Forsker på dødsårsaker i dataspill

Tolv forskere har spilt dataspillet World of Warcraft sammen i ett år. Nå kommer de første forskningsrapportene fra fantasiverdenen Azeroth.

Mange World of Warcraft-spillere for en gangs skyld også samlet fysisk på samme sted under en datamesse i Leipzig i 2006.
Publisert Sist oppdatert

Med mer enn ti millioner aktive spillere registrert i fantasiverdenen Azeroth, er WoW verdens mest populære dataspill.

Tolv forskere har brukt timevis på å spille dataspillet WoW i ett år. Resultatet er forskningsantologien Digital Culture, Play, and Identity, som kommer ut neste måned. Forskerne er humanister, og har utforsket spillet med utgangspunkt i vidt forskjellige fagfelt som for eksempel navneforskning, kjønnsforskning og litteraturvitenskap.

Forståelse framfor bekymring. Redaktørene av antologien er norske Hilde G. Corneliussen og Jill Walker Rettberg, som begge er professorer ved Universitetet i Bergen. Walker Rettberg mener det er viktig å forstå det millioner av mennesker bruker store deler av livet sitt på, fremfor å bekymre seg uten å ha kunnskap. Selv har hun forsket på hvordan WoW bruker fortellinger.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP