Nyheter

– Vi må være stolt av produktet

Kirkens egne kommunikasjonsfolk er positive til bidrag fra Geelmuyden Kiese.

I går og i dag møtes kirkens kommunikasjonsarbeidere i Oslo for å dele erfaringer og kunnskap. Ikke alle bispedømmene har en egen stilling til kommunikasjonsarbeid, og det varierer i hvilken grad arbeidet prioriteres.

Magne Vik Bjørkøy er rådgiver for kommunikasjon og kultur i Nidaros, og den første kommunikasjonsarbeideren i bispedømmet. Han opplever at kirken tror på sin egen historie, slik Geelmuyden Kiese (GK) fastslår at kirken ikke gjør.

– Men vi er nok en del av denne norske forlegenheten med tanke på religion og kristendom. Det har vi jobbet med og snakket om også. En viktig basis for kommunikasjon er at du er stolt av produktet. Vi må være stolt av kirken og evangeliet. Det er en utfordring vi har hele tiden.

LES MER: Kirken får PR-hjelp av Geelmuyden Kiese

Konkurranse

Bjørkøy tror kirken også har en utfordring når det kommer til spørsmålet om å være en politisk aktør.

– For eksempel ved kirkevalg. Man kan ikke tenke at dette bare handler om for og mot homofil vigsel, men bruke det momentet til å fortelle hva kirka betyr for folk. Det finnes så mange historier og mennesker som kan formidle hva kirken betyr i hverdagen, det tror jeg vi godt kan kommunisere enda bedre.

Karianne Hjørnevik Nes er kommunikasjons- og strategirådgiver i Borg bispedømme, og sier det er en «gullgruve å jobbe med kommunikasjon i kirken».

– I tidligere jobber har jeg hatt større budsjett, men jeg opplever at vi får gjort mye med det vi har. Samtidig er kirken i en konkurransesituasjon. Man ser hvordan de kommersielle aktørene i større grad tar over den verdibaserte kommunikasjonen som vi har hatt monopol på. Når Pampers begynner å selge håp, så må kirken på banen.

LES OGSÅ: 'Alle' har hørt om kirkevalget

Målgruppe

Hun har jobbet i kommunikasjonsbyrå selv og synes det er positivt at kirken får hjelp fra GK.

– Vi trenger alle gode råd. Da jeg jobbet i den bransjen var kirken et av favoritt-casene. Det er så mye ubrukt potensial. Det har vi også fokus på i Borg, der jeg jobber mye i kulissene.

Nes forteller at de i Borg har tatt for oss én og én kanal og jobbet målrettet med dem. For eksempel har de utviklet de ti bud for menighetsblad, sosiale medier og lokalavisene, og i september arrangeres kurs for å lage videoer på mobil.

– Vi har lært mye av den svenske kirken om målgruppetenkning. Vi må i mye større grad bruke det vi vet om medlemmene våre, hva de er opptatt av og hva de er kjent med at vi driver med. Vi må drive målrettet, troverdig kommunikasjon.

LES MER: – Kirken må be om mindre penger

Les mer om mer disse temaene:

Elise Kruse

Elise Kruse

Elise Kruse er religions- og featureredaktør i Vårt Land. Hun har jobbet i avisen siden 2017, som journalist, kommentator og som nyhetsleder.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter