Religion

«Strategi 1: Finn nøkkelpersonene»

Her er hovedpoengene i strategien fra den messianske jøden Michael L. Brown for å presenterer det kristne budskapet fra ultraortodokse jøder.

Strategi 1: Finn nøkkelpersoner i de ultraortodokse miljøene og invester tid i dem

«En nøkkelperson er en som gjerne har tillit og innflytelse i et miljø», heter det i artikkelen. «Enkelte av dem er alt jesustroende, mens andre ikke har kommet til tro ennå». Å gå sammen med dem kan noen ganger være problematisk, medgir forfatteren. «Likevel er det en åpning for evangeliet, og vi får innpass og gode samtaler med flere.»

Strategi 2: Vær til stede i hjemmene og spis måltider sammen med dem

Misjon i hjemmet er et godt utgangspunkt for å dele evangeliet og vitnesbyrdet om Jesus Messias, erfarer artikkelforfatteren Han trekker fram et konkret eksempel på hvordan to i misjonsteamet hans ba til Gud og aktivt lette etter nøkkelpersoner i miljøet «som Gud allerede har arbeidet med i det skjulte». De ble invitert hjem til en ultraortodoks familie og fikk fortelle en bibelfortelling og velsigne dem. «... og mens vi velsignet dem i Jesu navn merket både faren og barna Guds kraft. Det ene barnet falt overende, så sterk var Guds nærvær, og han ble helbredet for plager han hadde slitt med».

Strategi 3: Be sammen med dem i den lokale synagogen

Å be mincha, jødenes ettermiddagsbønn, kan også være en døråpner for å nå de ultraortodokse jødene. I artikkelen fortelles det hvordan misjonsteamet til Brown ba sammen med jødene i den største synagogen i et ultraortodokst område. «Vi fant fort ut at dette åpnet en rekke dører for samtaler om tro, liv og evangeliet. Vi fant også ut at når vi gjorde dette, ble det jødiske miljøet ikke den andre, men vi inkluderte oss selv». (...)

Strategi 4: Fortell enkle bibelhistorier til dem

«Vi har funnet ut at i stedet for å fortelle hele evangeliet med en gang, så er det ofte mer effektivt å starte med noen enkle fortellinger fra Jesu liv», skriver Brown. «Lignelsene og fortellinger fra evangeliet er virkningsfulle, og synliggjør at Det nye testamentet er skrevet for jøder i en jødisk kontekst. Dette gir oss anledning til å fortelle evangeliet.»

Strategi 5: Be dem fortelle om sine åndelige opplevelser

Brown erfarer at stadig flere ultraortodokse jøder møter Jesus i drømmer og syner, og han mener derfor at profetier er en viktig inngangsport til å nå ortodokse jøder. «Når vi begynner en samtale med å la dem selv få fortelle om sine åndelige opplevelser, blir vi stadig overrasket over hva Gud har vist dem i drømmer og syner.»

Strategi 6: Møt og ta vare på eks-ultraortodokse

Misjonsteamet til Brown har foreslått å etablere et slags «åpen stue»-konsept for eks-ortodokse, hvor de kan komme og få samtaler og et fellesskap. De har også lansert ideen om en bolig hvor eks-ultraortodokse som er kommet til tro kan få hjelp til å leve et liv med Jesus og fungere i samfunnet. Denne gruppen «har en åpen inngang til et miljø hvor få kjenner Jesus, g er ofte alene og ekskludert. Derfor trenger de å bli anerkjent, sett og løftet opp».

Teksten er et resymé fra artikkelen i bladet Først.

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion