Zimbabwe er inne i sin verste krise etter at despoten Robert Mugabe ble tvunget fra makten i november 2017. Minst 12 er drep og mer enn 300 skadet, mens nærmere 600 skal være arrestert under en protestbølge som særlig har rettet seg mot mer enn fordoblede bensinpriser.

– Både den økonomiske og politiske krisen i Zimbabwe er dramatisk forverret. Landet sliter med en voldsom gjeldskrise som må ryddes opp i før Det internasjonale pengefondet kan gå inn med støtte, sier seniorforsker Elling N. Tjønneland ved CMI.

Alle priser øker kraftig

Oljeimportøren Zimbabwe er rammet av omfattende bensinmangel og vareknapphet. Samtidig sliter landet med en inflasjon som er den verste siden hyperinflasjonen for 10 år siden – ifølge myndighetene på 31 prosent i november.

– Zimbabwe har nå dobbelt så høy bensinpris som vi har i rike Norge, rundt 3,50 dollar literen. Med en månedslønn på en tusenlapp eller to, sier det seg selv at kostnader til transport og annet blir omtrent umulig å bære for folk flest, sier Tjønneland.

Dermed har Zimbabwe nå verdens desidert høyest bensinpris, tross en BNI per innbygger som er rundt 30 ganger lavere enn i Norge. En bussbillett på 15 kilometer inn til hovedstaden Harare er mer enn doblet til rundt 30 kroner de siste par ukene, mens prisene på basisvarer som ris og sukker er fordoblet, ifølge BBC.

Gule vester i Frankrike

I velstående Frankrike utløste en varslet avgiftsøkning på bensin og diesel voldsomme gateprotester før jul. President Emmanuel Macron måtte avlyse prisøkningen, uten at protestene har stilnet.

LES OGSÅ: Macrons store samtale

I Norge var det murring da pumpeprisen sist høst nærmet seg 20 kroner. Med Frp som pådriver har de nye regjeringspartnerne i Granavolden-plattformen tatt grep for å dempe fortsatt upopulær økning i våre hjemlige bensinpriser:

«Regjeringen vil ikke øke veibruksavgiften på bensin og diesel. Økte pumpepriser som følge av økte krav til omsetningspåbud for biodrivstoff og økt CO2-avgift på drivstoff ilagt veibruksavgift, skal i sin helhet motsvares med reduserte avgiftssatser på drivstoff», lover regjeringspartiene.

Ulmer i flere land

I Haiti måtte myndighetene denne uken forsikre om at de ikke vil øke bensinprisene, etter at taxisjåfører aksjonerte og blokkerte bygater i protest mot rykter om prisøkning. Også i land som Sudan, Egypt og Nigeria har prisøkninger skapt uro de siste månedene.

Zimbabwes president Emmerson Mnangagwa avlyste tirsdag deltakelse på Verdens økonomiske forum i Davos, for å vende hjem i håp om å stagge den tiltakende uroen. I mellomtiden har internett med sosiale medier vært stengt ned.

LES OGSÅ: Var helt, ble despot

Tirsdag varslet presidenten en gransking av sikkerhetsstyrkenes harde framferd mot demonstranter og aktivister, samtidig som han kritiserte protestantene:

– Alle har rett til å protestere, men dette var ikke en fredelig protest. Hensynsløs vold og kynisk ødeleggelse, plyndring av politistasjoner, tyveri av våpen og uniformer, oppvigleri og trusler om vold er ikke måten vi gjør det på i Zimbabwe.

LES MER: «Krokodillen» valgfavoritt

Null tillitt i Zimbabwe

Myndighetene hevder at opposisjonspartiet MDC organiserer protestene. Dette er omstridt, men beskyldninger begge veier viser at tillitsprosessen mellom regjeringspartiet Zanu-PF og MDC har kollapset etter fjorårets omstridte valg.

Det går også rykter om bitter intern maktkamp mellom presidenten og hans visepresident, general Constantino Chiwenga, hovedmann bak militærets inngripen da Mugabe ble presset fra makten i november 2017.

– Det hevdes at Chiwenga er mer villig til å bruke brutal makt mot protestanter og opposisjon, mens presidenten er mer forsonlig, men dette vet vi lite om. Det vesentlige nå er en politisk løsning for å håndtere krisen i statsfinansene og stabilisere økonomien, sier Elling N. Tjønneland.