Atommaktene Pakistan og India har bak seg sin verste uke i naboforholdet på mange år. Da indiske jagerfly slapp bomber over pakistanskkontrollert Kashmir, svarte Pakistan med å skyte ned et indisk MiG-23 jagerfly.

Etter at Pakistans statsminister Imran Khan torsdag tok grep for dialog og utlevering, kunne den arresterte indiske piloten fredag igjen sette beina på indisk jord.

Advarte mot eskalering

Khan advarte etter flyangrepet tirsdag om at enhver provokasjon og opptrapping kunne utløse en militær konfrontasjon som spinner ut av kontroll:

– Verdenshistorien forteller oss at det skjer feilberegninger i kriger. Men mitt spørsmål til den indiske regjeringen er: Gitt de våpen som vi og dere har, kan vi ha råd til noen feilberegning? Det vil være utenfor både min og (Indias statsminister) Narendra Modis kontroll, sa Khan.

Han varslet løslatelsen av den indiske jagerflypiloten som en gest til India og et første steg i retning av å starte fredsforhandlinger mellom de to nabolandene.

LES MER: Frykter strid mellom atommakter

Feiret cricketstjerne

Imran Khan er en tidligere cricketstjerne som levde et luksuriøst kjendisliv, før han i 1996 kastet seg inn i politikken og stiftet Pakistans bevegelse for rettferdighet (PTI). Siden har han framstilt seg som en dypt troende og religiøst konservativ muslim.

I en fersk artikkel i den saudiske dagsavisen Arab News, skriver Khan inngående om utviklingen av og grunnlaget for sin egen tro, der han gjennomgående fremhever islams tolerante trekk og tar oppgjør med ekstreme religiøse krefter.

Det står i kontrast til tidligere kritikk om at Khan selv omgås flere ytterliggående imamer, hvorav flere har skapt frykt blant landets minoriteter.

Mindreverdighetskompleks

I innlegget hevder Khan at Pakistan har båret med seg et kolonialt mindreverdighetskompleks, der studier av islam og Koranen i årtier ikke ble tatt på alvor i skolen.

– Jeg anså min egen kultur som tilbakestående og religion som utdatert. (...) Da jeg studerte ved Oxford (...) ble alle religioner, ikke bare islam, betraktet som en anakronisme, skriver Khan under tittelen «Hvorfor Vesten higer etter materialisme og Østen holder fast på religion».

Med røtter i både asiatisk og vestlig kultur, så Khan etter hvert styrker og svakheter hos begge:

– I vestlige samfunn var institusjonene sterke, mens de kollapset i vårt land. Imidlertid var og er vi sterkere på ett område, nemlig familielivet.

Nær ved å bli ateist

Påvirket av nedvurdering av islam og utbredt misbruk av religion for å fremme egeninteresser, samt en oppfatning vitenskapen som «religionserstatter», skriver Khan at «det var et mirakel at jeg ikke ble ateist».

Med seg hadde han imidlertid morens sterke religiøse tro, og «det var ikke så mye av overbevisning, som av kjærlighet til henne, at jeg forble en muslim».

Det som primært drev Khan borte fra religion, skriver han, var den selektive måten islam ble praktisert på av de fleste imamer. Han reagerte på manglende samsvar mellom liv og lære, der det ble lagt mer vekt på ritualer enn på filosofien religionen bygger på.

LES OGSÅ: Flere muslimer tatt med

Vestlig kritikk

Imran Khan retter flere stikk mot en vestlig «egokultur», med høy forekomst av psykiske problemer, skilsmisser og barn som vokser opp uten fedre i hjemmet, men er også selvkritisk:

– Jeg opplever at enkelte vestlige land har langt flere islamske trekk enn Pakistan, særlig gjennom måten de beskytter sine borgeres rettigheter, eller for den saks skyld sine rettssystemer.

Liberal islam?

Khan skriver at «for øyeblikket er den verste reklamen for islam land med selektiv islam, spesielt når religion blir brukt til å frata folk deres rettigheter»:

– Faktisk må et samfunn som følger det grunnleggende i islam, være et liberalt samfunn, konkluderer den pakistanske statsministeren.