– Bedrifter begynner å ta mer miljøhensyn
Bedrifter som ser langt fram, tenker stadig mer på miljø, mener Initiativ for etisk handel.
I 2013 hadde Framtiden i våre hender en kampanje der de la kort i klærne i butikkene til kleskjeden Hennes & Mauritz. På kortet stod: «H&M må sikre levelønn for de som syr klærne». Per Bondevik i Initiativ for etisk handel mener at tekstilbransjen har begynt å gjøre mer for å produsere etisk forsvalig og mer miljøvennlig.
Erlend Berge/arkiv
– Det ligger et stykke fram før produksjonen tar nok hensyn til miljø, men vi ser at noe begynner å skje, sier Per Nitter Bondevik.
Han er daglig leder for Initiativ for etisk handel, som skal fremme ansvarlige leverandørkjeder slik at handelen ivaretar menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, bærekraftig utvikling og forsvarlig miljøhåndtering.
LES OGSÅ: – Når reparerte du noe sist?
Bestill abonnement her
KJØP