Fordummende vinkling på utviklingsdebatt

BISTAND: Debatten-redaksjonen kunne valgt å vise seerne tall som dokumenterer at selv i de fattigste landene i verden fullfører over 60 % av jentene nå grunnskolen. Det er en viktig del av arbeidet med å løfte mennesker ut av fattigdom.

DEBATT: – Sekvensen var ikke underholdende. Den var ikke opplysende. Den var bare fordummende. Fordi den skapte et helt feil inntrykk av norsk bistand, skriver Tor Tjeransen. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Publisert Sist oppdatert

Torsdag 2. mai handlet Debatten på NRK om norsk utviklingshjelp. Det var en anledning til å snakke seriøst om hvordan Norge som nasjon kan være med å bekjempe fattigdom, en av verdens store problemer. Men Debatten-redaksjonen valgte å bruke de første fem minutter og femtito sekunder på å skape inntrykk av at det norsk utviklingshjelp stort sett driver med, er tullball.

Redaksjonen kjørte på med sju eksempler på små saker som framstår som latterlige når de ikke settes inn i en sammenheng. Redaksjonen hadde sørget for grafikk som støttet opp om det inntrykket de skapte. Sekvensen var ikke underholdende. Den var ikke opplysende. Den var bare fordummende. Fordi den skapte et helt feil inntrykk av norsk bistand.

Tullete eksempler

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP