Verdidebatt

Ufint om skam

HOMOFILI: Liv Marit Nesset må gjerne være uenig med mitt syn på homofilt samliv. Men hun kan ikke forutsette at vi egentlig skammer oss over egne fordommer.

I en artikkel 29. juni skrev jeg om de dystre konsekvensene som oppstår hvis et nei til Pride likestilles med rasisme. Det ufine svaret fra psykolog Liv Marit Nesset 9. juli illustrerer mitt poeng.

Bør man skamme seg?

Mange hevder å heie på et mangfoldig samfunn, men tåler ikke så godt at det i en del spørsmål finnes et mangfold av meninger. Det synes å gjelde for Liv Marit Nesset.

Espen Ottosen, Min Tro.

Hun møter mitt samlivssyn med psykologisering og enorm skråsikkerhet. Det tåler jeg fint. Men jeg er ikke så sikker på at kristne tenåringer synes det er så enkelt å bli utsatt for slik stigmatisering. Og det bør en psykolog tenke over.

Nesset kan altså fortelle at den som mener at homofilt samliv er i strid med kristen etikk bør skamme seg. For disse benytter «fordommer til å stigmatisere og forskjellsbehandle grupper». Ifølge Nesset er det til og med slik at såkalt konservative kristne antagelig forstår – innerst inne – at de har forkastelige holdninger. Det ubehaget de kan kjenne «ved å ytre» sitt syn bør derfor kalles «godt skamvett».

Etikk er ikke enkelt

Ifølge Nesset er det absolutt ingen tvil om at homofilt samliv er etisk forsvarlig. «Man skader ingen, krenker ingen, fratar ingen noe ved å elske et annet menneske».

Selv ønsker jeg å være langt mindre skråsikker og bastant enn Nesset i møte med etiske spørsmål og dilemmaer. Det gjelder også når temaet er homofilt samliv. For eksempel mener jeg det er bra når homofile går inn i trofaste relasjoner fremfor å være promiskuøse. Jeg er også opptatt av å møte alle homofile medmennesker, uavhengig av deres valg av samlivsform, med respekt.

Jeg er også opptatt av å møte alle homofile medmennesker, uavhengig av deres valg av samlivsform, med respekt.

—  Espen Ottosen

Det virker som om Nesset mener at etikk er enkelt fordi alt som betyr noe er å avklare hva som skader andre. Slik fremstår hun som en rendyrket konsekvensetiker. Men enhver som for eksempel har studert ex-phil på et universitet vet at de etiske teoriene er mange. Jeg kan kort nevne ulike former for regeletikk, og ikke minst for mange kristne står dydsetikken sentral.

Grunnleggende biologi

Som kristen mener jeg at etiske vurderinger også må ta på alvor hvordan Gud har skapt oss mennesker. Det er en rød tråd i Bibelen at Gud skapte oss «som mann og kvinne» (f.eks. 1 Mos 1,27; Matt 19,4). Grunnleggende biologi forteller oss at det er en sammenheng mellom seksualiteten vår og forplanting. Derfor mener jeg det er rasjonelt å fastholde at å gå inn i en homofil relasjon er å leve i strid med hvordan Gud har skapt oss.

Liv Marit Nesset må gjerne være uenig med mitt syn på samlivsetikk generelt og homofilt samliv spesielt. Men hun ville tjent på å sette seg inn i hvordan kristne faktisk argumenterer fremfor å forutsette at vi egentlig skammer oss over egne fordommer.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Verdidebatt