Verdidebatt

Dette er kompetansen en kirkeleder bør ha

KIRKELIG ORGANISERING: Det vil være klokt av kirkens ledelse i fremtiden å være mindre opptatt av å gjøre tingene rett, altså administrere. Og mer gjøre de rette tingene, altså lede.

Kirken har brukt noen tiår på å utrede og diskutere en organisasjonsform for fremtiden. Som medlem i en av prosjektgruppene har jeg fått verdifull forståelse i komplekse problemstillinger rundt det å samle begge linjene i en prostifellesrådsmodell.

Rådet vil ha en demokratisk- og en ansatt struktur, og mine betraktninger handler om ledelseskompetanse for daglig leder av rådet. Skal dette ledes av en teolog, altså prosten? Eller skal det være kirkevergen?

Ole Martin Grevstad, Nestleder, Møre bispedømmråd

Trosformidling i sentrum

Kjernen i kirkens virksomhet er å formidle tro og tilhørighet -«mer himmel på jord» slik kirkens visjon uttrykker det. Det forutsetter et kirkebygg som er oppvarmet, vedlikeholdt og tilrettelagt, og at de som arbeider har lønn, kompetanse og rammer.

I den ene dimensjonen skal det formidles tro og tilhørighet, i den andre ivaretas rammevilkårene. Dette utgjør en matrisemodell med primær aktivitet og støttefunksjon. Trosformidling i vid forstand er kirkens primære aktivitet som står i direkte interaksjon med kirkens medlemmer. Ivaretakelse av bygg og rammer er støttefunksjon.

Jeg mener kirken må ledes i forlengelsen av sin primære aktivitet, og at kompetansekrav må utledes av kirkens egenart og hva kirken skal oppnå. Så blir spørsmålet; hva slags kompetanse bør daglig leder av rådet ha?

Teologisk og økonomisk kompetanse

En kan ikke lede uten forståelse og kunnskap om det som er egenarten og faget til kirken. Kirken er en kunnskapsbedrift som må ledes i forlengelsen av sin egenart med nødvendig faglig legitimitet.

I medie­bransjen var det for endel år tilbake todelt ledelse mellom redaktør og direktør. I dag er todelt lederskap stort sett ­avskaffet. Sjefredaktørene styrer mediehusene rett og slett fordi ­medievirksomhet er et fag, og de fleste som skal lede det strategiske og ­praktiske arbeide i et mediehus, må ha grunn­leggende journalistisk forståelse.

Kirken må ledes av en identitetsbærer, ikke en forvalter.

—  Ole Martin Grevstad

Denne sammenligningen er også relevant for kirken. Kirken må ledes av en identitetsbærer, ikke en forvalter. Jeg sier ikke at det må være en teolog, men at teologisk kompetanse er avgjørende.

Jeg mener det også kreves en komponent av overordnet økonomisk forståelse i rollen. En stabil og sunn økonomi er helt avgjørende for virksomheten, og en leder må integrere systematisk det økonomiske aspektet i beslutninger og strategier.

En bør evne å tenke kreativt over finansieringskilder, og ikke være låst i systemet. En bør kunne foregripe økonomiske utfordringer ved å forebygge negative konsekvenser, eller høste viktige fordeler. En må kunne treffe upopulære beslutninger og utøve styring for å få økonomien til å balansere. Men som leder kan en ikke forsvinne i budsjettdetaljene.

Strategi og ambisjoner

En leder må se det store i det små. Det vil si å etablere meningsfulle koblinger mellom organisasjonens overordnede mål og medarbeidernes daglige utfordringer.

En leder må kunne være orientert mot fremtiden, og sammen med medarbeidere simulere scenarioer og planlegge for å stå bedre rustet til det som møter, eller kan møte framtidas kirke.

En bør være grunnleggende nysgjerrig på nye arbeidsformer og teknologier. De gir unik mulighet for asynkron samhandling og kommunikasjon, noe som er særlig viktig der geografien blir utfordrende. Her blir balansekunst viktig. På den ene siden kan man ikke la seg oppsluke av den daglige driften, og blir en mikromanager. På den andre siden ei heller forsvinne inn i visjoner og strategier, og glemme medarbeidernes hverdag.

Mer himmel på jord. En leder må kjempe for denne saken, ikke egen posisjon.

—  Ole Martin Grevsta

Ville mer. Forvente mer. Gi mer. En leder må ville noe, ha en retning og et driv i seg. Ambisjoner må til for å bevege både seg selv og de en leder. De aller fleste av oss motiveres av å forbedre det vi arbeider med. Vi vil gjøre det skarpere, sterkere, varmere og mer preget av de verdiene vi som kirke kjemper for.

Mer himmel på jord. En leder må kjempe for denne saken, ikke egen posisjon. En god porsjon altruisme er av det gode. Medarbeidere snapper raskt opp egeninteresse, det svekker leders posisjon og evne til å skape engasjement.

Individuell innlevelse

Storprostiets ledelse må makte å gi profesjonelle relasjoner et personlig preg, uten å tre ut av lederrollen eller krysse grensen til det private.

En må som leder forstå mennesket bak medarbeideren, og evne å bevare relasjoner når situasjonen tilspisser seg. Det er godt begrunnet i mangeårig forskning at kvaliteten i leder-medarbeider relasjonen er avgjørende for effektivitet, og i hvilken grad en yter ekstrarolleatferd og viser lojalitet til sin arbeidsgiver.

For at kirken skal nå sin visjon må en sette klare kompetansekrav til ledelse. En ny kirkelig organisasjonsmodell forutsetter at kirken også utruster ledere med nødvendig kunnskap og kompetanse i tett dialog med relevante utdanningsinstitusjoner.

Det vil være klokt av kirkens ledelse i fremtiden å være mindre opptatt av å gjøre tingene rett, altså administrere. Og mer gjøre de rette tingene, altså lede.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Verdidebatt