Verdidebatt

Biskopens problematiske teologi

Vår oppgave er ikke å avgjøre om biskop Kari Veiteberg er en kristen. Men vi ser det som nødvendig å advare imot hennes teologi.

Øyvind Åsland, Generalsekretær i NLM

Espen Ottosen, Informasjonsleder i NLM

I en podkastepisode 8. juni var Kari Veiteberg gjest og vi spurte: Er vi enige om det viktigste? Vi visste selvsagt at de teologiske forskjellene mellom Veitebergs teologi og NLMs ståsted var store. Men det var også mye vi lurte på: Hva tenker biskopen om misjon? Tror hun på jomfrufødselen? Vil hun gi plass for konservative NLM-ere i Den norske kirke?

I en interessant kommentar i Vårt Land 13. juni gjør Alf Gjøsund det til et hovedpoeng at «Veiteberg kom til NLMs hovedkvarter med et tydelig uttalt ønske: Hun anerkjente dem som kristne, og ville ha den samme anerkjennelsen tilbake. Det ønsket ble ikke skikkelig besvart.» Men hvor tydelig anerkjenner egentlig Veiteberg vår tro og teologi?

Fattige og undertrykte

Når vi kommer til hovedspørsmålet for samtalen, og Ottosen spør Veiteberg om hun tror at vi er enige om det viktigste (hvis vi ser bort fra samlivsetikken), svarer hun at det viktigste er Mammon. Hun mener spørsmålet er «hvordan skal vi som ansvarlige kristenledere forvalte det ropet som vi hører fra andre deler av verden og også den store ulikheten som finnes i byen vår», og fortsetter: «Dette er et viktig tema, og her er ikke alle kristne enige. Så jeg er nok ikke så optimistisk som du på kristenhetens vegne».

Veiteberg er altså ikke sikker på – det gjentar hun dessuten eksplisitt senere – om vi som ledere i NLM bryr oss tilstrekkelige om de fattige og undertrykte til at vi faktisk er enige om det viktigste. Når vi snakker om ansvaret for å forkynne evangeliet for de som ikke har hørt, siden Jesus sier at han er eneste vei til frelse, er biskopens svar: «Jeg vil si at dere ikke trenger å frykte. Dere trenger ikke å være så redde».

Hun var modig som stilte opp

Kort sagt er det åpenbart at Kari Veiteberg møter vår teologi og vårt kristne ståsted med mye skepsis. En del ganger i samtalen blir det også tydelig at hun ikke ønsker å forholde seg til det vi spør om. I tillegg mener vi det har betydning at få personer i Den norske kirke har uttrykt seg mer krast overfor meningsmotstandere i homofilispørsmålet enn Veiteberg.

Der og da, under samtalen, ønsket ikke vi å evaluere biskopens teologi. Vi syntes hun var modig som stilte opp, og vi ønsket å møte henne med både respekt og nysgjerrighet. Men i etterkant kom altså spørsmålet fra Vårt Land: Mener dere at Veiteberg er kristen?

Møtes vi av en sunn og bibelsk kristendom?

Nå er det ikke vår oppgave å vurdere Veitebergs tro på Jesus; det er Gud som skal dømme, ikke vi mennesker. Men når et menneske presenterer seg som en kristen, skal det mye til at vi problematiserer en slik bekjennelse. Dette kunne Ottosen gjerne fått tydeligere frem overfor Vårt Land 10. juni. Vi mener heller ikke at korrekt teologi er det som frelser et menneske. Når noen spør seg om de er gode nok for å kunne kalle seg kristne, eller om de tror riktig, vil vi løfte frem Jesu ord om at «den som kommer til meg, vil jeg aldri støte bort» (Joh 6,37).

Men når spørsmålet gjelder troen og bekjennelsen til en biskop, er det nødvendig å si noe mer. For da er det avgjørende spørsmålet: Forkynner biskopen evangeliet klart og rent? Møtes vi av en sunn og bibelsk kristendom?

Vi er selvsagt klar over at mange av biskopens støttespillere mener at svaret er et opplagt ja. Vår vurdering er en annen. Det mener vi også at samtalen vår illustrerte. Vi befinner oss rett og slett i to ulike, teologiske verdener. Det ble særlig synlig at Veiteberg har en helt annen misjonsforståelse. Hun synes det er uviktig å skille mellom folkegrupper som har hørt det kristne budskapet og de som ikke har hørt. «Folk er folk», var hennes gjentatte respons.

Vi er fortsatt usikre

Det er altså slik at Bibelen gjentatte ganger oppfordrer oss til å «prøve åndene». Det finnes mange advarsler imot vranglære og mot falske profeter. Dette er et krevende tema, og faren er til stede for at slike tekster brukes for å lage unødige skiller. Vi vil verken snakke lettvint eller bastant om at Kari Veiteberg fremmer vranglære. Men vi mener at hennes teologi, hennes samlivsetikk og hennes bibelsyn er problematisk. Og vi er fortsatt usikre på om hun faktisk forkynner tydelig at mennesker må omvende seg og tro på Jesus for å bli evig frelst.

LES MER:

Nordhaug og Grønvik svarer: «Åsland og Ottosen vil være tro mot Bibelen. Det vil vi også»

NLM-leiar usikker på om han kan akseptere biskop Veiteberg som kristen

Biskop Nordhaug mente at frelsen bare var for dem som trodde på Jesus. Så tenkte han seg om

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt