Vær litt kritisk

MEDIER: Ingen kan vedta hva noen av oss skal være interessert i, og det vil alltid være medienes ansvar å tilby innhold som treffer og skaper interesse. Samtidig tror vi på å skape større bevissthet både om redaktørstyrte medier og alle andre kilder vi bruker tid og oppmerksomhet på.

VÆR VARSOM: – Oppdraget til de redaktørstyrte mediene er å tilby troverdig og sannhetssøkende journalistikk. Mediene er forpliktet til å sjekke fakta, drive kildekritikk og la ulike stemmer og meninger slippe til.
Publisert

Det har vært valg i Norge. Mange henter informasjon fra sosiale medier, hvormange slags avsendere blander seg i strømmen. Å være litt kritisk til det vi ser, leser og hører, er viktigere enn noen gang.

«Det er lett å bli lurt. Og det er lurt å være litt kritisk.» Det er budskapet i redaktørstyrtemediers kampanje.  Kampanjen søker å treffe unge mellom 18 og 30 år. 

Bakteppet er en utvikling hvor stadig flere av oss henter nyheter oginformasjon frasosiale medier. TikTok, Snapchat og Youtubeer viktigst for de under 30. Faktisk er sosialemedier den viktigste nyhetskilden for barn og unge, ifølge Medietilsynet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP