Religion

«Å kjempe på en kristen måte»

Kristne har ansvar for å oppføre seg på en måte som er en pryd for Kristi lære. Men vi skal heller ikke la oss tråkke på som en dørmatte og kalle det kristendom.

Berit Hustad Nilsen

Styreleder og informasjonsansvarlig i Brunstad Christian Church

Denne overskriften på lederplass i avisen Dagen fanget nylig min oppmerksomhet. Å snakke om kamp når en bare ønsker å leve et fredelig kristenliv kan virke litt merkelig. Men det er et godt tegn at flere og flere stiller spørsmål ved hvor kristendommen i Norge er på vei hen. Så hva er egentlig å «kjempe på en kristen måte»?

Jeg tolker poenget i innlegget til å være at kristne har ansvar for å oppføre seg på en måte som er en pryd for Kristi lære. Vi skal ikke kneble meningsmotstandere eller fremtvinge en bestemt holdning ved aktivisme. Det er jeg enig i, og jeg er enig i at det koster å være kristen. Men vi skal heller ikke la oss tråkke på som en dørmatte og kalle det kristendom.

NLA-konflikten viser at vi trenger mer kristendom

Reaksjonene på at NLA-høyskolen, med et kristent verdigrunnlag, ansetter en studentprest med klassisk kristent syn på samlivsetikk, viser at vi trenger mer kristendom i den offentlige debatten. Igjen og igjen ser vi at det å stå for verdier forankret i bibelsk tradisjon virker provoserende på folk som har andre meninger eller andre livssyn.

Det å være uenig er ikke det samme som å diskriminere eller trakassere hverandre. At noen velger å praktisere sin kristne tro betyr ikke at det er innskrenkende på andres personlige frihet. I det livssynsåpne samfunnet er det i teorien plass til å tro på hva man vil. Spørsmålet er om det i virkeligheten fortsatt er slik, og om det også gjelder dem som holder fast på sine verdier forankret i Bibelen.

Derfor hilser jeg en debatt velkommen som hever seg over de sensasjonelle temaene som gir klikk, og som heller går i dybden på hvordan kristen forkynnelse faktisk virker inn på menneskers liv. Vel og merke hvis en velger å tro, og vil leve slik Jesus lærte oss det.

LES OGSÅ: Vårt Land mener: «Brenne kan være egnet som studentprest»

Vi trenger kristen kamp

I anledning Kirkemøtet 2020 har Vårt Land i en debattserie utfordret 15 personer til å svare på spørsmålet: Hva mener du er den største utfordringen med folkekirken fremover? Det er spennende å lese hva kirkens egne folk skriver om seg selv og sine. Og jeg tror flere kan lære av det de skriver.

Filosof Ida Marie Haugen Gilbert utfordret i sitt innlegg at forkynnelsen vannes ut og erstattes av pedagogikk og retorikk, og at det serveres en «hel masse kjærlighet som lynkur mot det meste». Hun mener også at dersom formålet blir å fornye seg og tilpasse seg tiden, så «havner verdifulle skatter på billigsalg».

Lektor Sofie Braut sparte heller ikke på kruttet da hun skrev at folkekirkens største utfordring er å fornye det forrådet som ligger i Guds ord. «Slik at ein ikkje serverer magre rasjonar av erstatningsteologi og surrogatsanningar i staden for Jesu ord: Vend om og tru på evangeliet! Ta krossen opp og følg meg».

Det at noen utfordrer tilpasning og utvanning tror jeg er helt nødvendig for at kristen-Norge skal ha gode kår. Skal fredens evangelium ha et eksistensgrunnlag i framtiden, da må det nok kristen kamp til. Jeg tror ikke bare fine ord og gode hensikter holder, vi må være frimodige og sterke i Gud for å bidra til at nettopp ordet om korset forkynnes. Dersom kristne ledere tar Guds ord på alvor i stedet for å tilpasse seg flertallet og tidens ånd, så tror jeg kirkene vil bli aktuelle for de som ønsker å etterfølge Jesus.

Lydig mot Guds ord

I den forbindelsen er det også spennende at regjeringen har lansert en handlingsplan mot diskriminering og hat mot muslimer. Formålet er blant annet at trygghet og likestilling skal stimulere til at man skal orke å bruke ytringsfriheten sin og delta i debatten. Skal vi kunne stå ved det som var kristent fra begynnelsen, så ser jeg behov for at et slikt tiltak gjelder flere.

Som kristne må vi påregne at våre verdier og vår tro blir utfordret. Slik har det vært til alle tider, og slik er det i dag. Kristne vil nok svare forskjellig på hva det betyr å kjempe på en kristen måte. For meg betyr det først og fremst at jeg selv tror, og er lydig mot, Guds ord. Men også at jeg står opp når det jeg tror på blir utfordret, og våger å kjempe for rettferdighet og sannhet.

LES MER:

Handlingsplan: Politiet skal registrere hatkriminalitet mot muslimer

BCC ble målskive for en profesjonell påvirkningsoperasjon

Berit Hustad Nilsen: Det tilspissede debattklimaet krever mot

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Religion