Kultur

Derfor ble jeg mann

Det er grenser for hvor mange cellulittkremer og hudormfjernere et menneske kan tåle.

Det toppa seg da en Facebook-annonse tilbød meg bedre hud ved hjelp av en rulle med 540 mikronåler av japansk, kirurgisk stål: Jeg hadde ikke noe valg lenger. Jeg måtte ta skrittet.

Jeg måtte bli mann.

Bil og burger?

Foreløpig har det plutselige kjønnsskiftet begrensa seg til Facebook-kontoen min. For selv om hvilket kjønn du har, bestemmes av mye mer enn hvilke kromosomer og kjønnsorganer du er utstyrt med i våre dager, krysser jeg fortsatt i boksen for kvinne i de fleste sammenhenger.

Hvorfor skal Facebook vite hvilke reproduktive organer du er utstyrt med? Fordi de innbiller seg at det er sånn de får tilgang til lommeboka di.

Selv om du kanskje tror Facebook er gratis, betaler du for å se naboens rødvinsglass, kjendis-look alikes og feriebilder med personopplysningene dine. Når nettgiganten får vite hvem du er, kan de få annonsørene til å betale for å gi deg målretta reklame. Og dermed er det essensielt å vite om du er interessert i sminke, slanking og shopping – slik alle kvinner naturligvis er – eller om du heller vil ha øl, bil og burger – i likhet med alle menn.

LES OGSÅ: Facebook tror jeg er interessert i pudler, planeter og persisk

Raskt og smertefritt. Selve kjønnsskiftet er gjort på fem sekunder. Det er både raskt og smertefritt å vinke farvel til annonser for tannbleiking, vippeforlenging og fertilitetsmonitor, og gå over til den andre sida.

Du trykker på knappen, og vips, så er du mann.

Det første som møter meg, er en annonse for bacon. Å skifte kjønn er det smarteste jeg noen gang har gjort.

LES OGSÅ: Facebook vil vite hva du føler

Baller på seg

Deretter baller det bokstavelig talt på seg. Det dukker opp annonser for fargerike underplagg med det fengende navnet Comfyballs, som lover å passe på pungen og ikke kvele juvelene. Jeg får tilbud om raske biler og røffe klokker, å se Leonardo DiCaprio karre seg gjennom villmarka mens siklet spruter og skjegget vokser i filmen The Revenant, en duggfrisk pils med den enkle bildeteksten «tørst?», en burgersjappe som har en skjeggete islending som profilbilde, bartevoks og skjeggekam, spray som skal hjelpe mot hårtap ved hjelp av penetrerende teknologi og får opp komiker Ørjan Burøe avbildet i et politiavhør fordi han er «wanted for røff behandling med vår kriminelt gode is».

Barske menn med skjegg ser med andre ord ut til å være en fellesnevner.

Dalstrøka innafor

«Har det blitt mye fotball i det siste? Da er det sikkert noen for fortjener en liten takk for tålmodigheten!» sier en bank-annonse – illustrert med en mann som rekker fram ei flaske sprudlevann med den ene armen og en rød rose med lappen «Unnskyld!» med den andre.

Det topper seg med reklamefilmen Asan mann, der en naken fyr står i dusjen og såper inn sine edlere deler. «Vi har laget en film om hvordan menn vasker håret og kroppen. Ja, og dalstrøka uta- og innafor. Litt «ballsy» for å si det sånn», skriver intimsåpeprodusenten. De kunne godt slengt på et «hø-hø», for videoen viser hvordan mannen graver handa dypt inn i rumpesprekken. Det blir ikke særlig mer poetisk enn det.

LES OGSÅ: Facebook kupper nyhetsbildet

Ærlig

Alle menn som nå vurderer å skifte kjønn for å bli eksponert for den kvinnelige versjonen av denne reklamefilmen, kan spare seg bryet. Den eksisterer ikke. Kvinner såper seg som kjent inn med en dusjsåpe som dufter av orkideer, aloe vera og enhjørningsvette, mens de lukker øynene, stønner stille og lar hendene gli sensuelt over de solbrune skuldrene. I reklamene for rosa intimsåpe ser du bare en ørliten antydning til rumpesprekk, for i motsetning til en mannerumpe, som bare er ærlig, er en naken kvinnerumpe enten sexy eller et frigjøringsprosjekt. Eventuelt begge deler på en gang.

LES OGSÅ: Er du bekymret for at barna dine bruker for mye tid på mobilen? De tenker det samme - om deg.

Enkel inndeling

Hvis du vil, er det enkelt å dele verden i to: Menn er blå og kvinner rosa. Menn er hårete og kvinner hårløse. Kvinner er opptatt av utseende, menn er ikke det. Menn liker biler og kvinner blomster. Menn elsker ihjelstekt biff og kvinner grønn salat. Kvinner vasker huset, menn skifter dekk på bilen. Menn er tøffe, kvinner er søte. Menn kjøper bacon, kvinner kjøper løsnegler, holdin-strømpebukser og spraytan.

Og i den verdenen foretrekker jeg faktisk å være mann.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur