Denne uka skrev Aftenposten at samferdselsminister Knut Arild Hareide varslet at regjeringen vil kaste om på deler av Nasjonal transportplan. Flere planlagte vei- og baneprosjekter vil bli droppet eller utsatt. Regjeringen vil endre Nasjonal transportplan radikalt. Hareide vil følge opp det han varslet da han ble samferdselsminister: En dreining fra bygging av vei til et fokus på klima. Han vil ha mer kollektivtrafikk og mindre kapasitet for biler. Til avisa sier han at flere prosjekter som har vært inne i Nasjonal transportplan nå ikke lenger er trygge.

Høster forutsigbar kritikk fra opposisjonen

Hareide og regjeringens forslag høster forutsigbar kritikk fra alle opposisjonspartiene. Frps mener varselet om at prosjekter skal ut av Nasjonal transportplan er en krigserklæring mot Frp. Ap på sin side mener at regjeringen la frem et urealistisk transportplan i 2017, og mener Hareide har tatt over et konkursbo. De tror kampen om hvilke prosjekter som skal ut, vil bli et bikkjeslagsmål. SV er kritisk til asfalt-arven etter Frp, og Sp mener veiene rundt storbyene har est ut. MDG er på sin side svært kritisk til at regjeringen også kutter i jernbane. De mener dette vil få konsekvenser for blant annet klimautslipp og naturinngrep.

Vi støtter regjeringens og Hareides forslag om å nedskalere den bortimot grandiose Transportplanen som ble vedtatt i 2017. Norge står nå foran en periode der tilflyt av oljepenger går ned, og en rekke andre store satsninger må prioriteres. Ikke minst klimaomlegginger og den økte satsningen på forsvar som kommer til å bli helt nødvendig.

LES OGSÅ: Bråk om Nasjonal transportplan i 2017

Korona-tiden har vist oss at samfunnet kan fungere godt, uten at alle transporteres til og fra jobb morgen og ettermiddag. Dette er en viktig lærdom vi må ta med oss i planleggingen av morgendagens samferdselspolitikk. Det bør jobbes aktivt for å få ned folks behov for å reise og for at trafikk-toppene blir flatet ut.

Satse klimavennlig

Så håper vi Hareide gjør alvor av sine løfter om økt fokus på klima og kollektivtrafikk, og at han legger opp til mindre kapasitet for biler. Det er helt nødvendig dersom Norge skal makte å nå sine klimamål.

Når vi nå er på vei ut av norsk oljealder, er det uhyre viktig at vi greier å prioritere det aller viktigste. Norge er ikke lenger der at vi kan prioritere alt vi ønsker oss. Da er det noe som faktisk må prioriteres bort.

Vi ønsker regjeringen lykke til med denne vanskelige prioriteringen. Og håper at de makter å samle flertall. Dersom dette ender i et bikkjeslagsmål, slik Ap spår, er det et bikkjeslagsmål det er verdt å ta. Ikke minst for generasjonene etter oss.

LES OGSÅ:

Vil ha inn som krav: Menn som ikke samarbeider med kvinner er ukvalifisert

Dana Wanounou: Hvis vi vil fortsette å være aktive på sosiale medier, bør vi slutte å være så passive