Humørfylt blikk bak kulissene

EXIT! forteller en fin og interessant kulturhistorie gjennom rekvisitter fra museets fortid og Munch–relaterte effekter.

Det er det kulturhistoriske tilbake­blikket som er denne utstillingens ­nerve, mener vår anmelder om utstillingen på Munchmuseet.
Publisert Sist oppdatert

Det sies at man, i øye­blikket før man dør, får «avspilt» hva man har opplevd for sitt 
indre øye. Utvalget skal være ganske særegent; detalj prioriteres fremfor helhet. Omtrent på samme måte er EXIT et springende, men levnedsnært minnearbeid, hvor Munch-museet ser tilbake på sitt liv – helt fra sine første skritt til dødsleiet, så og si. Det er en både morsom og tankevekkende opplevelse.

Utstillingen, som er kuratert av Elisabeth Byre (som vanligvis er å finne på Kunsthall Oslo), er blant de mest interessante på dette museet på denne siden av 2000-tallet – av flere grunner. For det første fordi den tillater seg å grave ganske så fritt i
 museets og Munchs liv, og for det andre at den velger å primært være et kulturhistorisk essay og ikke forsøker å presse inn Munch-temaer som kjærlighet, død, misunnelse osv.

Tingenes historie