Humørfylt blikk bak kulissene
EXIT! forteller en fin og interessant kulturhistorie gjennom rekvisitter fra museets fortid og Munch–relaterte effekter.
Det er det kulturhistoriske tilbakeblikket som er denne utstillingens nerve, mener vår anmelder om utstillingen på Munchmuseet.
Kjetil Røed
Det sies at man, i øyeblikket før man dør, får «avspilt» hva man har opplevd for sitt
indre øye. Utvalget skal være ganske særegent; detalj prioriteres fremfor helhet. Omtrent på samme måte er EXIT et springende, men levnedsnært minnearbeid, hvor Munch-museet ser tilbake på sitt liv – helt fra sine første skritt til dødsleiet, så og si. Det er en både morsom og tankevekkende opplevelse.
Utstillingen, som er kuratert av Elisabeth Byre (som vanligvis er å finne på Kunsthall Oslo), er blant de mest interessante på dette museet på denne siden av 2000-tallet – av flere grunner. For det første fordi den tillater seg å grave ganske så fritt i
museets og Munchs liv, og for det andre at den velger å primært være et kulturhistorisk essay og ikke forsøker å presse inn Munch-temaer som kjærlighet, død, misunnelse osv.
Tingenes historie