Utfordrer den 
fryktede døden

Om kirken ikke snakker om helvete, bør ­kunsten gjøre det. Det mener Liv Kristin Holmberg, som går helt inn til graven med sin kunst.

Som kunstner går hun tett på kirken både romlig og rituelt. Verket (I den mørke time) som ble vist i Grønland kirke, inviterte til å oppleve sin egen begravelse for slik å åpne opp for et møte med egen frykt og smerte og «en mulighet til å bli oss selv».
Som kunstner går hun tett på kirken både romlig og rituelt. Verket (I den mørke time) som ble vist i Grønland kirke, inviterte til å oppleve sin egen begravelse for slik å åpne opp for et møte med egen frykt og smerte og «en mulighet til å bli oss selv».
– En av kunstens viktigste oppgaver er å hjelpe oss med å forholde oss til det negative ved livet. Både i kirkekunst- og kirke­musikkhistorien er det smerten og det vanskelige som har vært kunstens objekt. Se bare på alle pasjonsverkene og alle fremstillingene av lidelse i billedkunsten, sier Holmberg.
– En av kunstens viktigste oppgaver er å hjelpe oss med å forholde oss til det negative ved livet. Både i kirkekunst- og kirke­musikkhistorien er det smerten og det vanskelige som har vært kunstens objekt. Se bare på alle pasjonsverkene og alle fremstillingene av lidelse i billedkunsten, sier Holmberg.
Bildet er fra performance «The Dream of a Ridiculous Man» fra den amerikanske kirken i Berlin. I samarbeid med kunstner Roey Heifetz og den norske sjømannskirken i Berlin.
Bildet er fra performance «The Dream of a Ridiculous Man» fra den amerikanske kirken i Berlin. I samarbeid med kunstner Roey Heifetz og den norske sjømannskirken i Berlin.
Publisert Sist oppdatert

Oslo Domkirkes kapell er onsdag 26. oktober åpningsarena for filmfestivalen ByFlimmer. Der er Liv Kristin Holmberg til stede når Chantal Akermans film No Home Movie skal vises. Filmen gir et møte med Akermans gamle mor som var overlevende fra Auschwitz, på hennes aller siste dager. I ettertid vet vi at det også var Chantal Akermans siste­ dager. Like etter at filmen var ferdigstilt, tok hun sitt liv.

– Filmen blir utgangspunkt for en samtale om sorg og smerte. Alt jeg skaper forholder seg, på en eller annen måte, til det vanskelige ved livet, sier Liv Kristin Holmberg.

LES OGSÅ: Vender ryggen til evig fortapelse

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP