Teater

Vellykket klassisk-intro på Riksteatret

Det er begrenset hvor lenge et barn kan sitte og lytte. Riksteatret åpner døren til den klassiske musikken på kreativt vis.

Et gigantisk villsvin har stjålet fiolinistens kjole og hvitt. Det ellers så formelle antrekket er i ferd med å revne fullstendig under presset fra den uformelige, pelskledde kroppen. Latteren fra salens små publikummere runger gjennom salen, i det han forgjeves forsøker å entre scenen gjennom en dør som er akkurat litt for smal.

Tynn historie

Mer enn å by på en historie med karakterer vi blir kjent med, spiller man på situasjonskomikk og fascinasjonen av merksnodige dukker som kommer «til live» på scenen. Klara, villsvinet og den lille musikkfabrikken gir en smakebit på klassisk musikk, og fungerer også som en liten teaterintroduksjon for de aller minste.

Selve historien er syltynn. Her fungerer den lille propellflyvende jenta, Klara, som forestillingens forteller. Skjønt noen egentlig historie er vanskelig å spore, uten at det skjemmer innholdet. Riksteatrets samarbeid med Oslo-filharmonien er først og fremst en flott måte å skape interesse for musikk og teater for de minste på. De sår et frø for fascinasjonen for magi, og den utvidede virkeligheten som kan åpne seg når man lar fantasi og fire musikere fra en filharmoni få slippe til.

LES OGSÅ: Sutring overdøver sjelekvalene i Riksteatrets oppsetning av «Sult»

Animert

En pianist, en klarinettist, en fiolinist og en perkusjonist byr på brokker fra kjent klassisk musikk, så vel som noe nyskrevet. Mens skaperne av Elias-filmene, Animando, og det New York-baserte teaterkompaniet Wakka Wakka pakker det hele inn i et visuelt univers. Et lerret er spent opp på scenens bakveggen, der vi ser en animert versjon av den lille musikkfabrikken og arbeiderne som jobber her for å lage instrumenter. På fiffig vis knyttes animasjon og scenevirkelighet sammen. Villsvinet så vel som Klara forsvinner på et tidspunkt inn i røret som fører inn til musikkfabrikken og blir en del av den virtuelle verden på lerretet. Det hele er krydret med referanser fra TV, film og data-spill som barna kan kjenne igjen.

Identitet

Å gi gode teateropplevelser tidlig i livet, er en viktig oppgave – ikke minst for et riksdekkende teater som når ut til de som bor fjernt fra de store scenene. At forestillingen lar barna ta del i den kunnskapen det ofte ikke er rom for i barnehagen og skolen, som klassisk musikk, er også verdt å heie frem. Det er begrenset hvor lenge et barn kan sitte og lytte.

Gjennom komikk, «krydder» og synsinntrykk klarer Klara, villsvinet og den lille musikkfabrikken å gjøre den klassiske musikken tilgjengelig. Her forlater nok mange små publikummere salen, med en spirende interesse i magen. Forhåpentligvis vil de forbinde Bach, Beethoven og Mozart med noe mer enn store parykker i fremtiden. Bak forestillingens lekne introduksjon, aner jeg en visjon: Viktigheten av å fylle opp banken din av musikalsk erfaring, for å få fullt utbytte av musikk du hører. Lærer du å bli glad i klassisk som barn, blir du bedre til å kjenne igjen god musikk som voksen.

LES OGSÅ: Charlie og sjokoladefabrikken på Det Norske Teatret er en ellevill sjokoladefest med sterkt skuespill

---

Klara, villsvinet og den lille musikkfabrikken

  • Riksteatret, 2020
  • Passer for barn fra 3 år
  • Spilles i Nord-Norge 11.–20. mars, Østlandet 23.–27. mars, Midt-Norge 29. mars–1. april, Østlandet 15.–19. april, Sandnes 26. april, Haugesund 29. april og Sørlandet 22.–29. april.
  • Manus/konsept: Wakka Wakka ved Gwendolyn Warnock og Kirjan Waage
  • Etter et originalkonsept av Sigurd Slåttebrekk
  • Regi, scenografi, kostymer: Gwendolyn Warnock
  • Dukkedesign, dukkemaker og scenografi: Kirjan Waage
  • Animasjon: Animando
  • Produsert av: Riksteatret og Oslo-Filharmonien i samarbeid med Wakka Wakka og Animando

---

Les mer om mer disse temaene:

Kjersti Juul

Kjersti Juul

Kjersti Juul er scenekunstanmelder i Vårt Land. Har du tips eller innspill til Kjersti, send en e-post til post@kjerstijuul.no.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater