Grusomhetens Teater spiller i tråd med den polske teaterlegenden Jerzy Grotowskis teori om «det fattige teater». For å overleve som kunstform må teateret rendyrke sin egenart med skuespilleren i sentrum, fjernt fra sine «rike» konkurrenter som film og TV. Med Lament II befinner vi oss også milevis unna institusjonsteatrets staffasje: En naken scene, tre sortkledde kvinner i fotside kjoler, langt hår hengende ned foran øynene. Vi ser aldri ansiktene deres i løpet av den timelange forestillingen. Til det er kroppsspråket for tynget til jorden, vendt bort fra det utstrakte og grasiøse, men i stedet forkrøplet og forvridd. Lenge ligger de som små, mørke bylter på bakken, der spastiske bevegelser og lyder i retning av forsiktige knirk, ynk, hulk eller stønn fyller forestillingen. Regissør Lars Øyno innehar en av norsk teaters mest særegne signaturer. Det er snart 30 år siden han grunnla Grusomhetens Teater med opphavsmannen Antonin Artauds originale tanker i bagasjen: Teatret skulle gi uttrykk for den enorme angsten som dypest sett utgjorde vårt livsgrunnlag. Det eksistensielle skriket som ligger skjult i oss alle, og som sivilisasjonens strenge begrensninger nekter oss å utløse.
Repeterende
I tråd med dette inngår Øyno en kontrakt med publikum hinsides det psykologisk-realistiske. Som ved tidligere forestillinger forkaster også Lament II teksten som meningsbærer. I den grad ordet kommer til uttrykk, er det som en del av bevegelsene, klagende og jamrende. «Lament» betyr da også gråt eller sorg. «En eksistensiell gråt, jordens gråt – kjernen i menneskets eksistens, men som holdes tilbake av kulturen», ifølge programmet, for den som skulle være i tvil. Noe av problemet med forestillingen er nettopp at man blir i tvil om hva den ønsker å formidle eller vekke til live. Med liten variasjon i de repeterende bevegelsene oppleves uttrykket til tider mer monotont enn meningsbærende. Slik står man også som publikummer mer i fare for å falle av lasset enn å forløses.
[ LES FLERE TEATERANMELDELSER HER ]
Lysdesign
Forestillingen får et løft etter hvert som Jan Skomakerstuens minimalistiske lysdesign gradvis skulpturerer rommet. Med skyggespill formet som vinduer på scenerommets sorte vegger, er det som om det endelig slippes lys inn i mørket. Fra å være bundet til jorden, i en slags kroppslig kamp for å slippe fri, reiser de tre kvinnene seg mer opp mot lyset og ut i rommet. Bevegelsene blir mer synkrone og kollektive, som om de må stå sammen for å klare å bekjempe mørket og ta tak i livet, se lyset.
Tilstedeværelse
Lament II er en videreføring av en tre år gammel oppsetning som opprinnelig var tenkt som en prolog til en større forestilling om Jesu liv og lidelse. Vissheten om dette gir assosiasjonene retning. I en slik kontekst kobles tankene til menneskets synder, smerte eller gråt ved korset. Det nye testamentets Maria får sin triple gjenklang i kvinneskikkelsene.
Lars Øyno gir likevel så få føringer at man i utgangspunktet kan fylle forestillingen med et vell av meninger. Med unntak av lysdesignet, har de tre kvinnene ingen scenografi å støtte seg til. I den grad vi lar oss berøre, er det av Hanne Dieserud, Sara Fellmann og Mika Hibikis sceniske nærvær. Med imponerende kroppslig kontroll utstråler de en sterk tilstedeværelse hele forestillingen igjennom.