Studentene må «avlæres»
Sterke forestillinger om den latinske og kristne middelalderen preger studentene, sier førsteamanuensis i idéhistorie.
BLINDERN: Ved universitetet i Oslo snakker foreleserne om at de må avlære studentene en rekke forestillinger om middelalderen.
Nesvold, Jon Olav
– Vi som holder på med middelalder generelt, og med førmoderne idéhistorie spesielt, snakker oss i mellom at vi må «avlære» studentene en del forestillinger. Dette er prekært når det kommer til kristendommen, sier Line Cecilie Engh, førsteamanuensis i idéhistorie ved Universitetet i Oslo.
I en masteravhandling i historie ved universitetet i Bergen, signert Kristoffer Tyssøy Høisæther, kritiseres lærebøker i historie som brukes i grunnskolen og videregående skole kommer. Høisæther mener å finne en dobbeltstandard i måten man framstiller europeisk og den islamske verdens middelalderhistorie.
«Etter å ha lest gjennom lærebøkene kan det virke som vestlig historie er åpen for fremheving av problematiske historiske hendelser, kritikk og fordømmelse, men slike fremhevinger av problematiske hendelser, kritikk og fordømmelse ikke opptrer i den delen av boken som omhandler den islamske verdens historie», hevder han i konklusjonen.
Bestill abonnement her
KJØP