Kultur

Stjerne-tenor og Dalarna-bonde

Den svenske tenoren Anders Jerker Dahlin synger barokkarier under Oslo Earlys åpningskonsert. Når han ikke er på scenen steller han kyr.

Anders Jerker Dahlin er en av verdens ledende barokktenorer, nå gjester han tidlig-
musikkfestivalen Oslo Early­ 2018 der han synger et bredt barokk-program under åpningskonserten­, sammen med Barokkanerne. Frem mot påske skal han synge Evangelisten i 14 Matteus-pasjoner, han foretrekker de dynamiske tenorrollene.

– Jeg liker aller best roller som har stort spenn i karakter, for eksempel Glucks Orfeo, der det svinger mellom himmel og helvete. Eller skurkeroller som Jason i Charpentiers Medea­, sier Dahlin.

Fransk barokk

Tenoren har en forkjærlighet for den franske barokkomponisten Jean-Philippe Rameau, i kveld synger han blant annet arier fra Pygmalion under konserten i Universitetets aula.

– Rameaus musikk passer til min stemme, eller omvendt. En lett og naturlig tilnærming er viktig, og det går høyt og lavt – og fort og sakte, det passer meg utmerket. Nøkkelen ligger i å kunne forholde seg til språket, du skal helst ha en uttale som er bedre enn franskmenn selv. Et godt språkøre og evne til å knytte sammen musikk og språk er kanskje min beste kvalitet som sanger, sier han.

Han er også opptatt av at sangere må bli musikere.

– Med det mener jeg at man må se forbi det tekniske og innøvde, og gå inn i kjernen av musikken­. Jaget etter perfeksjon kan stenge for den musikalske innsikten, mener han.

– Ingen som Björling

Han ser flere generasjoner som har prøvd å etterligne Jussi Björling.

– Det nytter ikke. Jeg kan ikke synge slik, ingen kan det. Å herme etter Björling bremser for utviklingen av ens eget særpreg.

Anders Jerker Dahlin er stadig hjemme på gården i Dalarna­, som han på sikt vil overta.

– Der lader jeg batteriene mellom slagene. Jeg trives ved røttene mine, og føler ansvaret for jorden vår. Hos oss har kyrne navn og personlighet, det er det få forunt å få oppleve.

Kveldens program består av hans egne favorittarier.

– Det blir glimt fra operaens spede barndom, med Monteverdi, Händel, Rameau og Purcell. Men også en arie fra en Bach-kantate, sier tenoren.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur