50 år etter at amerikanske barn for første gang fikk se Sesame Street, det pedagogisk anlagte tv-programmet vår egen Sesam stasjon var basert på, kommer en versjon på arabisk myntet på syriske barn drevet på flukt.

– Det grunnleggende motivet i det pedagogiske var self-esteem, altså barnets egen forståelse av sin egen verdi, forteller Eyvind Skeie.

Forfatteren var delaktig i å adaptere programmet til norske forhold, og bidro med både manus og sangtekster. Skeie mener man ikke kan lære et barn noe hvis det mangler trygghet og respekt for seg selv.

– Å overføre dette til barn i Syria som er traumatisert og har opplevd mange ting som ikke har hjulpet på å utvikle selvrespekt, tror jeg absolutt kan ha noe bra for seg.

ANNERLEDES BISTAND: Når en internasjonal hjelpeorganisasjon går sammen med Sesame Workshop for å lage Sesame Street på arabisk, er det med mål om å hjelpe syriske barn på flukt å takle følelser.
Foto: Sesame Workshop

Fem millioner

Ifølge International Rescue Committee (IRC) har over fem millioner syriske barn blitt drevet på flukt, av dem er 2,8 millioner stadig utenfor skolesystemet. Den internasjonale hjelpeorganisasjonen, som i fjor ble trukket frem som en mulig vinner av Nobels fredspris, har arbeidet mye med flyktninger.

IRC jobber nå sammen med Sesame Workshop, en amerikansk ideell organisasjonen bak Sesame Street og andre pedagogiske barneprogrammer, for å tilpasse Sesame Street til barn på flukt.

– Amerikanerne var opptatt av at vi ville noe mer enn bare å lage et morsomt program for barn. De ønsket også at hvert land skulle bidra med noe av sitt eget i sin adaptasjon, at det skulle være kulturelt lokale kjennetegn. Så at de nå lager et program tilpasset syriske barn, stemmer veldig godt overens med programutviklingsfilosofien deres, mener Eyvind Skeie.

Programmet har fått navnet Ahlan Simsim! (Velkommen, Sesam!), og har denne uken premiere i flere land i Midtøsten. Skaperne ønsker at den første sesongen skal identifisere ulike følelser barn på flukt opplever, eksempelvis som frustrasjon, sinne, ensomhet og frykt. Dette er grunnleggende mestringsevner for ethvert barn, skriver IRC, men særlig for dem som har opplevd det traumatiske ved krig.

Eyvind Skeie tror konseptet kan ha store muligheter så fremt manusforfatterne har medfølelse, men samtidig «ikke lar seg lamme av det overveldende disse barna har opplevd».

– Et slikt program trenger stor spennvidde. Det går an å bruke skjermen til å vise sårbarhet og til å komme ganske dypt inn i tristhet, tap og vonde følelser hos barnet dersom man våger å spille ut de to ytterpunktene – det tragiske og det komiske. Dette er jeg sikker på at skaperne kommer til å gjøre.

Mindre amerikansk

Når Eyvind Skeie tenker tilbake på starten av arbeidet med Sesam stasjon, husker han at de løsrev seg en del fra den amerikanske modellen. Mens amerikanerne la stor vekt på skolemodenhet og barnets intellektuelle prestasjoner, var de norske skaperne mer opptatt av sosiale og psykologiske aspekter.

– I Norge har vi en tendens til å vurdere sosial mestring veldig høyt. Vi er litt forsiktige med å stille for strenge modningsmessige krav, men her var amerikanerne langt mer pågående. Vi synes de kjørte for hardt på det, og ønsket et varmere og mer menneskelig program.

Skeie mener likevel hovedønsket var det samme, nemlig å lage noe som appellerte til livsglede og en indre fremdrift til å modnes.

– Hvis vi har en moralsk plikt når vi lager program for barn, er den at vi alltid skal fremme livsmotet hos barnet, sier Skeie.

LES OGSÅ:

– Titten Tei er eksempel på et kjempesamarbeid

Før IS-angrepene hadde Syria et av verdens best bevarte kulturminner – nå er det i ruiner

Da barna valgte Youtube, fulgte mødrene etter