På tvers av tidsånden
OPERA: Ute i verden har slagord som Metoo og Stop Asian Hate fått operakompanier til å gjøre store justeringer før de våger å sette opp Madama Butterfly på nytt. Men ikke i Oslo.
GJENSYN: Madama Butterfly settes igjen opp på Den Norske Opera & Ballett. I London brukte Royal Opera House et år på å renske en oppsetning fra 2002 for klisjeer og kulturelle karikaturer. I Oslo gjenbrukes en produksjon fra 2012, uten justeringer. Marita Sølberg spiller hovedrollen.
Erlend Berge
– Det er en fantastisk, vakker, sår og intens opera. Som kommer med en haug med bagasje, historisk og kulturelt sett. Men det gjør egentlig alle verkene vi setter opp, sier Hedda Høgåsen-Hallesby, dramaturg ved Den Norske Opera & Ballett.
De seneste årene har kulturinstitusjoner måttet tenke seg litt ekstra om, når de har ønsket å sette opp stykker man tidligere kunne vise uten at det var spesielt kontroversielt. Seksuell utnyttelse av mindreårige og etniske stereotypier tas ikke fullt like lett på nå, som da en del av klassikerne ble laget.
Operahus tar grep
Bestill abonnement her
KJØP