Kultur

– På 80-tallet var jeg ‘etnisk musiker’

På konserten «Iran – bak sløret» møtes høykultur fra øst og vest. – Å bli invitert til Ultima betyr at noen endelig skjønner hva jeg driver med, sier santur-spiller Javid Afsari Rad.

– Nå sitter jeg her og skriver litt for Nordic Voices, vi skal ha konsert på lørdag, sier Javid Afsari Rad idet han tar telefonen.

Afsari Rad er en norsk-iransk santurspiller, og leder blant annet Javid Afsari Rad Trio, som spiller på Ultima-festivalens siste dag. På konserten Iran bak sløret får publikum et innblikk i persisk musikk på en ny måte, med verk av Afsari Rad og komponist Lasse Thoresen. Samme kveld kan publikum se forestillingen «Mitra» på Black Box Teater i Oslo, som handler om forholdene i psykiatrien i Iran.

– Ultimafestivalen inviterte meg til å spille i kraft av å være tradisjonsmusiker, og det er noe jeg har ønsket i mange år, sier Afsari Rad.

Han forteller at de fleste jobbene han har fått som musiker siden han kom til Norge har vært knyttet til andre sjangre.

– På 80-tallet ble jeg plassert i kategorien «etnisk musiker», og på 90-tallet ble jeg omtalt som «verdensmusiker». Nå får jeg anerkjennelse for den kompetansen jeg har på klassisk musikk. At jeg blir satt på programmet på en samtidsfestival synes jeg er veldig positivt, sier Afsari Rad.

Poetisk musikk

– Denne musikken har sin opprinnelse i gamle Persia, og ble sannsynligvis fremført blant annet hos kongen. Siden har den utviklet seg, og i dag spilles den klassiske persiske musikken i de store byene i Iran.

Han forteller at musikktradisjonen han jobber med baserer seg på klassisk persisk poesi, som nådde sitt høydepunkt i perioden 1000–1400-tallet.

– Dette er Østens store litterære skatt, men denne poesien er fremdeles lite kjent i vesten. Barrieren er språklig – det er svært vanskelig å oversette dem på en tilfredsstillende måte. Musikken i persisk kultur har vært veldig preget av både formen og filosofien i denne litteraturen. Musikken har tatt form basert på estetikken i poesien, og har vokst og fått næring fra dette. Alt henger sammen, sier Afsari Rad.

På konserten skal Javid Afsari Rad Trio fremføre stykker basert på tekster av Rumi og Hafiz. Afsari Rad forteller at det å studere vestlig kunstmusikk har hjulpet ham med å lage musikk som er i grensen mellom vestlig estetikk og hans egen tradisjon.

– Jeg synes det er interessant å bruke cello og fiolin sammen med santur, det klaffer så godt sammen. Dette er musikk uten vokal, men jeg prøver å synge gjennom instrumentet, sier Afsari Rad.

LES MER: Kunstner Marie Skeie tegnet Europa med kronestykker. Nå er pengene borte.

Bak sløret

En av dem som har brukt politisk forfølgelse som tema i musikken som fremføres under festivalen er komponisten Lasse Thoresen, som har skrevet tre stykker for vokalensemblet Nordic Voices. To av disse oppføres på konserten Iran – bak sløret, og har tekster skrevet av den iranske poeten og teologen, Fatimah Baraghani som levde fra 1814–1852.

– Hun ble kalt Táhirih, som betyr «den rene», og ble en martyr i bábi-bevegelsen da hun ble henrettet for brudd på sharia etter å ha kastet sløret i 1848. Táhirih er en skikkelse det er verdt å minnes, sier Thoresen, som legger til at fortellingen om henne fortsatt er kontroversiell, mer enn 150 år senere.

Bábi-bevegelsen var en forløper til bahai-religionen, og Táhirih skrev ofte gåtefulle kjærlighetsdikt til Gud. Hun ble en ikonisk skikkelse for kvinnebevegelsen på 1800-tallet, og ble kjent langt utenfor Midtøsten, både i Europa og Russland. Blant annet skal forfatteren Leo Tolstoj ha overvært en fremførelse av et skuespill skrevet om henne.

Kunstmusikk

– Mens tekstene er av Tahirih, er melodiene i stykkene hentet fra en iransk sangerinne som Nordic Voices og jeg har jobbet med. Hun er ettersøkt av det iranske regimet, jeg kan derfor ikke si hvem hun er. I verkene har jeg jobbet med å koble sammen den vestlige kunstmusikkens harmonisering og polyfoni med den iranske kunstmusikkens stemming og særtrekk. Jeg har prøvd å smelte disse to verdenene sammen, sier Thoresen.

Thoresen forteller at man ofte tenker på iransk musikk som «folkemusikk».

– Men dette er også en kunstmusikk med mye teori rundt modus og teknikk. Jeg prøver å matche en iransk høykulturell musikk med vestlig høykulturell musikk. I crossover-sjangeren, der man blander musikk fra ulike kulturer, har det ofte handlet om det folkemusikalske og improvisatoriske. Det er ikke så mange som har prøvd å lage flerstemmig musikk ved hjelp av de modusene som faktisk er orientalske, sier Thoresen.

Afsari Rad mener Thoresen lykkes med å få frem det særegne i den persiske musikken.

– Jeg synes det Thoresen gjør er veldig interessant. Han har et innblikk i iboende harmonikk og sangteknikk i persisk musikk, og lykkes med å fremheve det uten å karikere det. Det er en ganske vellykket måte å bruke persisk musikk på, sier Afsari Rad.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur