Orgelets ridder
Heldigvis finnes det entusiaster som klarer å begeistre tilhørere som ikke visste at de likte orgelmusikk.
Gjennom sitt virke har Nils Henrik Asheim skapt begeistring for orgelet og stor oppslutning om orgelkonserter, skriver vår musikkanmelder Thröstur Eiriksson.
Emile Ashley/arkiv
Pipeorgelet er for mange et utilgjengelig instrument, musikalsk og i bokstavelig forstand. Det er gjemt bort på et galleri og organisten er usynlig. Orgelkonserter i Norge er dessuten dårlig besøkt, i motsetning til mange kirker på kontinentet. Det kan man bli mismodig av, men man kan også fylles av iver over uutnyttede muligheter. Og heldigvis finnes det entusiaster – orgelmisjonærer – som vet å vise orgelets potensial og å begeistre tilhørere som ikke visste at de likte orgelmusikk.
Noen av dem var nok i Stavanger i helgen, da Norsk orgelfestival ble arrangert for 28. gang på rad. Her står orgelet i sentrum, med vekt på formidling av orgelmusikk og på samspill med andre utøvere.
Forgrunnsfigur