Orgelets ridder

Heldigvis finnes det entusiaster som klarer å begeistre ­tilhørere som ikke visste at de likte orgelmusikk.

Gjennom sitt virke har Nils Henrik Asheim skapt ­begeistring for orgelet og stor oppslutning om orgelkonserter, skriver vår musikkanmelder Thröstur Eiriksson.
Publisert Sist oppdatert

Pipeorgelet er for mange et utilgjengelig instrument, musikalsk og i bokstavelig forstand. Det er gjemt bort på et galleri og organisten er usynlig. Orgelkonserter i Norge er dessuten dårlig besøkt, i motsetning til mange kirker på kontinentet. Det kan man bli mismodig av, men man kan også fylles av iver over uutnyttede mulig­heter. Og heldigvis finnes det entusiaster – orgelmisjonærer – som vet å vise orgelets potensial og å begeistre tilhørere som ikke visste at de likte orgelmusikk.

Noen av dem var nok i Stavanger i helgen, da Norsk orgelfestival ble arrangert for 28. gang på rad. Her står orgelet i sentrum, med vekt på formidling av ­orgelmusikk og på samspill med andre utøvere.

Forgrunnsfigur

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS