Nye russiske ­ikoner bryter tradisjonen

I Russland vekker det oppsikt når samtidskunstnere maler ­ikoner som vanlige mennesker. – Apostlene er tradisjonelt fremstilt med bleke, ­forskjønnede og barnlige englefjes, sier kurator.

Ikonreferansene er tydelige i (1999), av den russiske samtidskunstneren Olga Tobreluts. Kunstneren vil være til stede under åpningen av ikonutstillingen på Hå gamle prestegård..
Ikonreferansene er tydelige i (1999), av den russiske samtidskunstneren Olga Tobreluts. Kunstneren vil være til stede under åpningen av ikonutstillingen på Hå gamle prestegård..
av Dmitrij Vrubel og ­Viktoria Timofejeva tar for seg hendelser i Det nye testamentet. Utgangspunktet er nyhetsbilder som bearbeides og knyttes til bibelsk ­sammenheng. Denne scenen refererer til Peters fornektelse.
av Dmitrij Vrubel og ­Viktoria Timofejeva tar for seg hendelser i Det nye testamentet. Utgangspunktet er nyhetsbilder som bearbeides og knyttes til bibelsk ­sammenheng. Denne scenen refererer til Peters fornektelse.
Ikon-status: Olga Tobreluts' fremstilling av Elvis inngår i serien
Ikon-status: Olga Tobreluts' fremstilling av Elvis inngår i serien
Marat Gelman er kurator for utstillingen.
Marat Gelman er kurator for utstillingen.
Publisert Sist oppdatert

Å bruke klassiske, religiøse ikonmotiv som utgangspunkt for samtidskunst er kontroversielt, særlig innen russisk-ortodoks tradisjon.

– Mitt oppdrag er å skape dialog mellom kunst og religion. I russisk-ortodoks tradisjon var all kunst religiøs, frem til det 15. århundre. Noen mener fortsatt at ikonkunst er noe hellig, med strenge regler for avbildningene. Dette er en historisk konflikt som fortsatt er et kontroversielt tema i Russland, sier Marat Gelman, kurator for utstillingen Ikon – Religion i russisk samtidskunst, som åpner på Hå gamle prestegård i dag.

Nye arenaer

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP