– Pappa mistet gradvis språket og klarte mot slutten kanskje bare å fullføre én setning om dagen. Men gjennom sangen kunne vi kommunisere lett, sier Ane Lillian Tveit, datter av komponist Sigvald Tveit, som døde 8. januar.
På farsdagen i november sang hun som vanlig for faren sin på sykehjemmet – en av hans egne melodier, med tekst av Edvard Hoem. Øyeblikket delte hun i en video på Facebook (se videoen nederst i saken). Sigvald Tveit hadde da vært rammet av frontallapp- demens og hadde gradvis blitt dårligere de siste ti-tolv årene.
Åpen om sykdommen
Selv om Sigvald Tveit mistet mesteparten av språket mot slutten, mistet han ikke musikaliteten.
– Senest på julaften sang vi «Deilig er den himmel blå», og da la han andrestemmen på alle versene, sier datteren.
To uker etter døde han på Cathinka Guldberg-senteret i Oslo.
– Videoen viser kanskje ikke noe «pent» bilde av pappa, men han var åpen om situasjonen sin fra begynnelsen, så åpenheten er i pakt med hvordan han selv håndterte det.
Gradvis dårligere
– Han var en veldig kreativ og produktiv mann. Hvordan var det å følge denne svekkelsen på nært hold?
– Det har vært veldig spesielt. Da jeg gikk på ungdoms- skolen tok vi ofte toget sam- tidig. Da kunne han midt i rushen sitte med blyant og noteark mens han plystret for seg selv. Jeg er ganske sikker på at det er slik han skrev «Tenn lys» her, på morgen- toget på vei inn til NRK, forteller Tveit.
– Mot slutten av 90-tallet begynte han å komponere ved bruk av dataverktøy, men etter hvert som han ble svekket kognitivt, satt han mot slutten igjen med blyant og noteark.
LES MER: Musikervennene minnes Sigvald Tveit
Fast bidragsyter
Da Ane Lillian Tveit jobbet i tre år som kulturleder på Cathinka Guldberg-senteret, var faren fast bidragsyter bak pianoet under allsangen på fredager.
– Han fikk ikke tilpasset aktivitet fra bydelen, så vi måtte aktivisere ham selv. Det var veldig artig når han akkompagnerte, han kunne liksom tromme litt ekstra på den tonen jeg skulle ha sunget hvis jeg bommet.
Hun sier det var «underlig å følge med på den musikalske nedbrytingen» over disse tre årene.
– Mot slutten var det slik at hver gang han skulle begynne på neste sang, satt hukommelsen fast i den forrige sangen. Slik at forspillet egentlig hørte til sangen han nettopp hadde spilt. Men han var såpass musikalsk at han klarte å manøvrere seg inn på den neste sangen i løpet av forspillet.
Arbeidet på Cathinka Guldberg-senteret har gitt henne god innsikt i hva musikk kan bety for demente.
– Det handler om gjenklang i sjelen, hvis jeg kan si det litt poetisk. Det er gjenkjennelsen av noe nært som skaper trygghet. Musikken, særlig den de kjenner fra før, skaper dette.
Ikke min sang
Da den nyeste salmeboken ble publisert til 2013, skulle tolv av salmene hans være med. Komponistene fikk i oppgave å skrive de firestemte arrangementene til korallboka.
– Han var veldig opptatt av å gjøre det selv, men jeg måtte koordinere arbeidet. Sangene han hadde laget før han ble syk, kjente han igjen. Men de seneste komposisjonene hadde han glemt at han hadde komponert.
‘Har jeg skrevet denne?’ kunne han spørre. ‘Ja’ svarte datteren. En gang protesterte han likevel. ‘Nei, den er for dårlig’, sa han.
– Da gikk jeg til komiteen, og det viste seg å stemme, sier Tveit, uten å røpe hvilken salme det er snakk om.
Tenn lys på bussen
Etter at faren ble syk merket datteren hvordan det gjorde enda sterkere inntrykk å høre farens musikk.
– Da jeg tok bussen en gang rundt 2005, satt en barnehagegruppe og sang «Tenn lys». Jeg visste da at pappa var i ferd med å bli syk. Å høre musikken hans sunget så selvfølgelig av andre gjorde meg så rørt at jeg måtte skjule at jeg gråt.
Ane Lillian Tveit synger for pappaen sin, komponisten Sigvald Tveit: