Mener Josefs kjortel ikke er et uttrykk for femininitet

KJØNN: Bibelen utfordrer flere steder de rådende kjønnsnormene, men Josefs fargerike kjortel er neppe det beste eksemplet. Det mener bibelforsker.

«Josef og hans brødre» av Ottavio Vannini (1585–1643).
JOSEFS OG BRØDRENE: «Skeivhet og overskridelse av normgrenser er sentralt i kristen tro», hevder teolog og prest Frida Ohlsson Sandah. I sin argumentasjon viser hun blant annet til det gjeve klesplagget som Josef får av sin far Jakob i 1. Mosebok. Når Josef bærer et slikt feminint plagg, mener Sandahl det innebærer en større risiko for trakassering. Bildet er maleriet «Josef og hans brødre» av Ottavio Vannini (1585–1643).
Publisert Sist oppdatert

«Skeivhet og overskridelse av normgrenser er sentralt i kristen tro.» Det hevder teolog og prest Frida Ohlsson Sandahl i en debattartikkel på vl.no. I sin argumentasjon viser hun blant annet til det gjeve klesplagget som Josef får av sin far Jakob i 1. Mosebok.

Hun går så til historien om kong Davids datter Tamar, som også er kledd i en vakker kjortel da hun blir voldtatt av sin halvbror. Begge plaggene benevnes på hebraisk som ketonet pasim. Sandahls poeng er at Tamars kjortel er feminint kodet fordi det i hennes sammenheng er et plagg som bare kan bæres av en prinsesse som er jomfru. Når Josef bærer et slikt feminint plagg, mener Sandahl det innebærer en større risiko for trakassering.

«En erfaring mange transpersoner har. Dessuten river de av Josef klærne, og brødrene vil at Josef skal dø. Åpen mishandling som går på feminine uttrykk,» skriver Sandahl.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP