Madonnaen som setter Norge på kartet

På Universitetsmuseet i Bergen er det viktigste den religiøse sammenhengen kirkekunsten sto i, og ikke det estetiske alene.

Hove-madonnaen er en skulptur i eiketre av Maria med barnet. Hun er et av de viktigste verkene som er bevart fra norsk høymiddelalder. Opprinnelsen antas nå å være nordfransk.
Publisert Sist oppdatert

– Hove-madonnaen er stilmessig tett forbundet med nordfranske eller flamske madonnaer fra samme tid. Vi antar derfor at hun har blitt innført fra Nord-Frankrike, forteller professor Justin Kroesen ved Universitetet i Bergen.

Hove-madonnaen er en av hovedattraksjonene i kirkekunstutstillingen ved universitetsmuseet i Bergen. Skulpturen er laget rundt 1230–40 og var i Hove kirke Vik i Sogn og Fjordane i nær 600 år før den havnet i museets samling i 1840-årene.

Opphavet til madonnaen har ellers vært knyttet til treskjærere i Bergen eller England.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP