En kosete ape, klovnefisker og en søt panda er blant symbolene i spilleautomaten «Fluffy Too Mega Jackpot», fra spillselskapet 888 group.
Spill som dette er blitt et stort problem for britiske myndigheter, ettersom de retter seg mot barn og er vanskelige å regulere, skriver The Sunday Times.
Hver uke gambler 450.000 barn mellom 11 og 15 år i England og Wales, viser det britiske lotteritilsynets tall fra november 2016.
Og selv om nettspill ikke er den vanligste formen for gambling blant unge i undersøkelsen, viser den at hele 9 prosent av barna har spilt gratis på nett, 6 prosent har spilt med penger fra foreldrenes konto, og 3 prosent har spilt med egne penger.
Avdelingsdirektør for pengespill i Lotteritilsynet, Linda Vøllestad Westbye, tror problemet er mindre i Norge.
– Jeg tror ikke dette er et stort problem i Norge foreløpig, sier hun.
LES OGSÅ: Ber staten blokkere spillsider
Spørsmål om tid
Daglig leder i Spillavhengighet Norge, Lill-Tove Bergmo, mener det likevel det er god grunn til bekymring.
– Vi vet av erfaring at når slike trender begynner et sted, så tar det ikke lang tid før vi ser det her i Norge også. Dette viser kynismen i spillbransjen. Bare tanken på å tjene penger på barn gjennom pengespill er grotesk, sier hun.
Spillselskapene utnytter smutthull i lovgivningen, ved at spill promoteres fra utenlandske IP-adresser, slik at det ikke blir mulig for myndighetene i de enkelte landene å regulere.
For Lotteritilsynet, Medietilsynet og Forbrukerombudet, som har ansvar for å regulere henholdsvis pengespill, reklame og markedsføring i Norge, byr feltet på utfordringer.
– Dette er noe norske myndigheter må følge nøye med på. Vi vet at det skjer hurtige endringer og vi må prøve så godt vi kan å være litt i forkant så vi kan ivareta sårbare grupper, slik som barn, sier Westbye i Lotteritilsynet.
Hun forteller at tilsynsmyndighetene har opprettet gruppen «Forum for digitale trender i spill», som skal fange opp slike utfordringer som må undersøkes nærmere.
LES OGSÅ: Trus- og livssynsorganisasjonar fekk i fjor 2,4 millionar kroner frå norske pengespelarar.
Lite kunnskap
I Norge ble forrige grundige kartlegging av unges pengespillvaner kartlagt så langt tilbake som til 2010. Lotteritilsynet sitter ikke på tilsvarende tall som britene, forteller Westbye.
– Trenger vi mer forskning på dette feltet?
– Før vi initierer forskning, trenger vi eventuelt en kartlegging, sier hun.
De ferskeste relevante tallene er det Medietilsynet som sitter på. I undersøkelsen Barn og medier fra 2016, oppgir 3 prosent av barn mellom 13 til 16 år at de spiller om penger på nett.
På Husfred.no kan man finne Lotteri- og Medietilsynets kampanje for bevisstgjøring rundt dataspill og pengespill for unge, som var en del av en Handlingsplan for spillproblemer 2013-2015.
Men hverken Medietilsynet eller Lotteritilsynet har kjennskap til noe pågående prosjekt om pengespill og barn helt konkret. Det mener Bergmo er altfor dårlig, og etterlyser både økt kunnskap og forebyggende tiltak i skolen.
– Hvorfor skal vi erfare de alvorlige, negative konsekvensene før vi gjør noen grep? Den undersøkelsen bør stå øverst på prioriteringslista. Når man har kunnskapen, kan man se på måter å forebygge at dette blir et like stort problem som i England. Vi mener bevisstgjøring om pengespill burde være en del av undervisningen i skolen, akkurat som med rus og sex.
Kommunikasjonsansvarlig for Barn og medier i Medietilsynet, Rita Astridsdotter Brudalen, forsikrer om at tilsynet tar utfordringen på alvor.
– Generelt kan jeg si at det trengs mer kompetanse på alle aspekter ved digitale medier, også pengespill. Dette er en av våre viktigste utfordringer.