En sopran ønsker velkommen, førstetenor Kalvenes introdu­serer og andretenor løfter stemmegaffelen. Så prøver de seks sangerne så godt de kan – «Hallo!» – «Hallo, er dere der?» Du kan oppleve verket Disturbing Interruptions (forstyrrende avbrudd) på Tabula Rasa sin facebookside. Der møter du de seks sangerne i vokalensemblet som Kalvenes selv etablerte i 2017.

– Kor og ensembler har slitt med å gjennomføre øvelser på grunn av forsinkelser i konferanseteknologien som er tatt i bruk. Det kan jo på ingen måte erstatte det å møtes fysisk. Jeg ville lage et verk som kom disse tekniske problemene i møte.

Talentstipend

Da Trond Kverno fikk Musikkforleggernes ærespris for fire år siden, fikk han også gi bort et pengestipend til et ungt talent. Kverno valgte komponisten Tord Kalvenes som også var nominert i kategorien årets gjennombrudd det året.

Nå har Kalvenes «vunnet» igjen. Fire lovende komponister får hvert år slippe til et eksklusivt program i regi av Borealis – en festival for eksperimentell musikk I Bergen. Da de i år for fjerde gang utlyste programmet, fikk de 38 søkere.

Unik sjanse

I åtte måneder skal Kalvenes og tre andre komponister jobbe sammen med de dyktige musikerne i Ensemble Currentes, og med internasjonalt anerkjente komponister som 
sine mentorer. Sluttresultatet blir fire nye verk som presenteres ­under Borealis–festivalen neste år.

– Den unike muligheten til å jobbe med de dyktige musikerne i Currentes og med internasjonale komponister, gjør at jeg får andre, friske øyne på mitt arbeid. De vil gi råd og vink jeg ikke selv ville tenkt på, sier Kalvenes.

Humor

Da Musikkforleggerne nominerte Kalvenes for prisen årets gjennombrudd i 2016, var det for et verk han skrev som masteroppgave. Det har han siden utviklet til en hel messe – Missa De Lumine. I år ble det nominert i kategorien årets verk. Det ble også urframført av Bergen Domkor under Festspillen­e i fjor. Opptaket er å høre på YouTube,

Nå har han i større grad interessert seg for det performative slik vi ser det i Disturbing Interruptions.

– Jeg vil si meg ganske interessert i musikk og humor. Samtidsmusikk kan noen ganger ha en alvorlig undertone, og det vil jeg gjerne nedtone. Disturbing Interruptions er en del av det. Det tilslører forskjellen mellom en musikalsk øvelse og et ­
samtalemøte, forteller han.

Fanget av satslære

Kalvenes kommer fra Austevoll der han tidlig begynte med å skrive låter og spille til dans. I Bergen gikk han musikklinja på videregående.­ Da han begynte­ musikkvitenskap i Oslo, var det med tanke på å bli musikk­terapeut.

– Undervisningen i komposisjon og satslære var imidlertid så spennende, at jeg ble fengslet av det. Jeg fikk også en viktig musikalsk oppdragelse i universitetskoret Schola Cantorum.

Flere komponister var med i koret, og koret ga dem sjansen til å skrive musikk til koret. Slik ble det også for ham. Han ser stor verdi i og har lyst til å jobbe vid­ere også med kirkemusikk.

– Det er en egen kraft i uttrykket i de sakrale tekstene, i kirkerommet og i korklangen, sier han.

Bedehus

Kirkemusikkfestivalen Bergen kirkeautunnale har i september bedehus som tema, og Kalvenes holder på med en eks­perimentell musikkteaterfore­stilling om bedehus. Festivalsjef Kjetil Almenning holder selv for tiden på å pusse opp et bedehus i hjembygda Breim. Planen er at forestillingen også skal dit når den seinere går på turné.

Komponisten Else Olsen Store­sund, regissør Ingrid Askvik og scenograf Silje Sandodden Kise står bak forestillingen i samarbeid med Kalvenes og Tabula Rasa.

– Du kan vente deg en samtidsmusikalsk tolkning av bedehus. Vi sangerne har ulike bakgrunner og ulike forhold til bede­hus, Storesund skriver verket i en åpen form, og i workshoper utformer vi materialet sammen med Storesund, regissøren og scenografen, foreller Kalvenes.

Resultatet vil, dersom korona­restriksjonene tillater det, bli å oppleve i menighetssalen i Nykirken 25. september.

– Vil bedehusmusikken klinge med?

– «Alt er skapt av deg o Gud», «Folkefrelsar til oss kom», «Min båt er så liten», «O Jesus du som fyller alt i alle» – de klinger med, men vi fragmenterer materialet, og mye av det blir til noe annet via improvisasjon. I tillegg har Else lekt litt med tanken på allsang, men på en litt annen måte. Materialet er ikke fastlagt ennå, forteller han.

LES MER: