Kunsten å markedsføre en dårlig anmeldelse
LITTERATUR: Cathrine Krøger ville gå rettens vei, Marta Norheim mener enhver kritiker har opplevd det og Leif Høghaug ville skrive så usiterbart som mulig. Hva skjer når forlagene pynter på anmeldernes dom?
MINGLING: På Aschehougs tradisjonsrike hagefest skåler forleggere og kritikere, men til vanlig har de to yrkesgruppene to ulike mål for øyet. – På den ene siden kan forlagene gi et misvisende bilde av anmeldelsen som helhet. På den andre siden kan de inspirere oss anmeldere til å lete etter tydelige dommer, sier NRK-kritiker Knut Hoem.
Heiko Junge
Bokhøsten er i anmarsj, og forlagene ruller ut nye utgivelser fra størrelser som Vigdis Hjorth, Karl Ove Knausgård, Trude Marstein, Matias Faldbakken, Marie Aubert og Lars Saabye Christensen.
Annonser på forhånd er vel og bra, men kanskje viktigst av alt er et kvalitetsstempel fra kritikerne. Forlagenes markedsavdelinger følger mottakelsen med falkeblikk og medieovervåkning. Så fort en positiv smaksdom foreligger, spres den i tradisjonelle så vel som sosiale medier – samt på omslaget til en pocketutgave og et eventuelt andreopplag.
Men hva så når en anmeldelse er halvlunken, men likevel byr på en positiv formulering som ville tatt seg strålende ut i markedsføringsøyemed?
Bestill abonnement her
KJØP