Kunst for flere sannheter

Odilon Redon satte gammel mytologi og moderne vitenskap på samme lerret. – Vi har bruk for hans kunst i dag, sier kurator.

Redon gikk motsatt vei av mange kolleger. I kunsten og livet gikk han fra det mørke og dystre til det lyse og fargerike. Men tematisk er det kontinuitet i verkene. Her Pegasus og Hydra fra 1907.
Redon gikk motsatt vei av mange kolleger. I kunsten og livet gikk han fra det mørke og dystre til det lyse og fargerike. Men tematisk er det kontinuitet i verkene. Her Pegasus og Hydra fra 1907.
Redon hadde en egen fascinasjon for øyne. Her har han fremstilt myten om kyklopen Polyphemus og nymfen Galatea (1914). Vi ser Polyphemus som titter sjenert bort på nymfen, som både er hans fange og store kjærlighet.
Redon hadde en egen fascinasjon for øyne. Her har han fremstilt myten om kyklopen Polyphemus og nymfen Galatea (1914). Vi ser Polyphemus som titter sjenert bort på nymfen, som både er hans fange og store kjærlighet.
Englevinger og luftballonger hører naturlig sammen i Redons univers. Her er Trist opp­stigelse fra 1885.
Englevinger og luftballonger hører naturlig sammen i Redons univers. Her er Trist opp­stigelse fra 1885.
Foto: Ana Cecilia Gonzalez
Foto: Ana Cecilia Gonzalez
Publisert Sist oppdatert

Det er over hundre år siden han døde, men i dag hentes franskmannen Odilon Redons (1840–1916) kunst frem på ny. En stor utstilling ved Glypto­teket i ­København, Odilon Redon – Into the Dream, er trolig den ­aller ­første i sitt slag i Skandinavia.

– Vi har bruk for hans kunst i dag, mener kurator Line Clausen Pedersen:

– Redon var opptatt av at ­verden, slik vi kjenner den, er sammensatt. Dette tror jeg har gjenklang i våre liv. Vi opplever at verden ikke er statisk. Den er i utvikling. Og vi må ­akseptere at det kan finnes flere sannheter.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP