– Jeg har ikke et ønske om å være influencer
Biskop Erik Varden eksisterer ikke på sosiale medier, men har startet et nettsted som ukentlig når flere tusen mennesker i hele verden.
BLOGGER: – Å være biskop er å ha et budskap å formidle. Og da tenkte jeg «hvordan gjør man det?», forteller Erik Varden.
Erlend Berge
Coram Fratribus heter nettportalen – med prekener, artikler, intervjuer, og stadige påfyll av «strøtanker», notiser om bøker, filmer, musikk, kvantefysikk og juledekorasjoner fra fengsel i Nord-Kamerun.
– Jeg har aldri skrevet dagbok, men jeg har ofte ført en liten logg over ting jeg leser, hører eller ser. Tanken med det, er at man, for å gjøre et sterkt inntrykk til sitt eget, er nødt til å formulere en eller annen respons. Så «strøtanker» er bare en offentlig versjon av noe jeg har drevet med for egen del. Det begynte nok som et eksperiment – «er det noen som gidder å se på dette?» – også har jeg registrert til min forundring at det faktisk er en del interesse for det, sier Erik Varden.
Ansikt til ansikt