Film

Innesperret under vann

Kultfilmen Das Boot har fått nytt liv i serieformat. Nok engang må den tyske fienden kjempe mot indre og ytre trusler, uten mulighet for å slippe ut.

– Ubåten er klaustrofobisk. Vi møter en gruppe mennesker som er nødt til å være på dette begrensede stedet, sier filmviter Christer Bakke Andresen ved NTNU.

Nær 40 år etter den legendariske, tyske krigsfilmen Das Boot kommer oppfølgeren i form av en TV-serie med samme navn. Serien strømmes av NRK, og de to første episodene ble sluppet 1. januar.

Serien Das Boot starter cirka der filmen slutter, i 1942, i et Europa i krig. Handlingen veksler mellom den franske havnebyen La Rochelle, og den tyske ubåten U-612.

Ingen vei ut

Dypt under havoverflaten er det ingen som kan høre ropene dine. På samme måte som i filmversjonen, blir mannskapet i U-612 satt på hard prøve, fysisk og mentalt. De må takle konflikter ombord, men også trusler og angrep fra utsiden av kapselen de befinner seg i.

Das Boot er den mest kjente, men langt fra den eneste krigsfilmen som foregår inni en ubåt. Også Vårt Lands filmkritiker Einar Aarvig trekker frem den klaustrofobiske, prikkende stemningen som møter seerne, når han skal forklare ubåtens appell.

– Ubåten, på samme måte som fengselet, kan minne om en teaterscene. Mannskapet har bare disse kvadratmeterne, og de befinner seg i tillegg under vann. Filmskaperne får mye gratis når de skal fortelle historien.

Krigens åk

Da Das Boot ble sluppet i 1981, var tysk, kunstnerisk fremstilling av vanviddet under 2. verdenskrig noe nytt. Dette gjorde filmen unik, forteller Bakke Andresen.

Das Boot viser et mannskap på feil side, samtidig er de mennesker man får sympati med. Filmen kan forstås som et tidlig eksempel på tysk bearbeiding av krigstraumet. For publikum gjorde det inntrykk å leve seg i situasjonen til det man visste var nazistene.

Siden tusenårsskiftet har viljen til å tematisere krigen styrket seg betydelig i Tyskland, understreker Einar Aarvig. Ubåtdramaet fra 2018 kan dermed ses i sammenheng med en rekke andre nyere filmer og serier, som Der Untergang (2004) og «Krigens unge hjarte» (2013).

– Generasjonen som opplevde krigen, er stort sett døde. Krigen har kommet mer på avstand, og yngre tyskere har ønsket å bearbeide besteforeldrenes synder. Resultatet ser vi nå.

Suksessoppskrift

Das Boot var Vest-Tysklands til da dyreste filmproduksjon, og regissør Wolfgang Petersens store, internasjonale gjennombrudd. Den fikk raskt status som kultfilm, og har siden blitt gitt ut i flere versjoner.

– Mitt sterkeste Das Boot-inntrykk er faktisk U96s teknohit fra 1991 av filmens tittelmelodi, avslører Aarvig.

Både Aarvig og Bakke Andresen ser flere grunner til at oppfølgeren kommer akkurat nå. I tillegg til den nevnte interessen for 2. verdenskrig, spiller både teknologi og teften for kassasuksess inn.

– Behovet for TV-serier er umettelig grunnet strømmetjenestene. Lenge har det også vært en tendens til å ta i bruk eksisterende merkevare, det er nesten ingen som «finner opp kruttet», sier Aarvig.

Å lengte hjem

I motsetning til Der Untergang, som skildrer Hitlers siste dager i bunkeren, er det den lille mannen som står i sentrum i Das Boot-universet. Han som lengter hjem og som har angst for det som venter ham. Nettopp dette menneskelige gjør det mulig å leve seg inn i rollefigurene, fremhever Bakke Andresen.

– Maskinisten i filmversjonen får fullstendig sammenbrudd. Å se mennesker i slike situasjoner, påvirker oss. Filmen er et mektig, emosjonelt medium. Men skal forbindelsen mellom seer og karakter være troverdig, må ting være bra laget – slik som i Das Boot.

LES OGSÅ: Animasjonsfilmen Tårnet skaper debatt

REGISSØR SVARER: – Det er en palestinsk fortelling

Les mer om mer disse temaene:

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film