I nervøsitetens tidsalder

OPERA: Hva skjer når vi fornekter og begraver følelsene våre? Jo, de kommer opp som paranoia, i verste fall som djevelske handlinger. Som i operaen «Ridder Blåskjeggs borg» på Operaen akkurat nå.

BLÅSKJEGG: Idyll kan det være i Blåskjeggs borg, men under og bak stengte dører ligger tragedien.
Publisert Sist oppdatert

Ridder Blåskjegg, det dufter eventyr – enda et av alle verdens barnefortellinger om helten, ridderen, som redder prinsessen, og alle stive muskler slapper av og «faller ned» i skoene: alt gikk bra! Men slik er det ikke på operascenen nå.

Undertrykte følelser

Béla Bartoks Ridder Blåskjegg kan tolkes i mange retninger – er han seriemorder, en forvirret tufs eller en mann som ubevisst har undertrykt sine «kvinnelige» følelser, som han ikke slipper unna før han dreper. Og aller minst da. Vi tenker vel på Freud og senere Jung, som snakket om begreper som det kollektive underbevisste og skyggen i enhvers psykologi. «Deg selv kan du ikke unnslippe som», Goethe sa.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP