Hun fanget krigen og håpet i kunsten sin
KUNST: Hele verden får plass i Else Hagens hverdagsscener. Nå får bildene hennes ny og velfortjent oppmerksomhet.
JENTER I LEK: Else Hagens drabantby-bilde «Paradis» fra 1949. Nasjonalmuseet viser nå den første store presentasjonen av Hagens kunst.
Børre Høstland
«Mellom mennesker» heter utstillingen med Else Hagens kunst som for tiden vises på Nasjonalmuseet i Oslo. Så fint og presist, for det er nettopp de usynlige båndene mellom oss som er i spill i disse bildene: Stemninger, følelser, lys og mørke.
Else Hagen (1914–2010) malte figurativt i et moderne formspråk, med vekt på hverdagslige situasjoner. Her er mødre som arbeider, barn som leker og kvinner som betrakter seg selv og verden. Motivene er sosialt bevisste, men sjelden overtydelige. Det er livet på jorda som speiler seg i dem. De er tidløse, men kan samtidig gi følelsen av nytt håp og en ny æra.
Det siste er ikke så rart, kanskje, ettersom mange av Hagens mest iøynefallende malerier ble til like etter andre verdenskrig.