Anmeldelser

Hever sjelden blikket over trefningene mellom Hamas og israelsk forsvar

TV-serien Fauda har fått honnør for å balansere fremstillingen av det israelske forsvarets kamp mot Hamas. Nyskapende er serien imidlertid ikke.

To poenger dukker opp i nesten alle tekster om den israelske action-serien Fauda: Paradokset som ga den den en eksplosiv strømme-lansering: Den palestinske Hamas-bevegelsen fordømte serien som propaganda, men delte samtidig en lenke for piratnedlasting av den. Det kunne virke som den militante organisasjonen var fans. Var det på grunn av det andre poenget? Fauda har høstet skryt for å portrettere arabere, terrorister eller ikke, som sammensatte mennesker og ikke som frådende djevelskikkelser.

Tradisjonelt til fingerspissene

Det siste er muligens nyskapende, Faudas måte å skape spenning på er alt annet: En tøffing har egentlig trukket seg tilbake fra strid og vold, men lar seg overtale til et «siste oppdrag». Det egges til action med stadige treningssekvenser. Forsvarsministeren er en pysete byråkrat med silkehansker. Skurkene planlegger en terroraksjon som vil skape full krig i Midtøsten. En ung hissigpropp kaster møbler i veggen og hiver seg på motorsykkelen når han er opprørt.

Det brukes sakral, oldtidsaktig musikk for å understreke alvor. Ansiktene synes hentet fra modellkataloger. Det gruppe-prates foran overvåkings-monitorene. Antagonisten går under navnet «Panteren». En mindre sympatisk kollega står i med kona til helten. Som på sin side får varme følelser for en arabisk lege han etterforsker, undercover. En kvinnelig agent innleder et seksuelt forhold til sjefen etter et dødelig oppdrag. «Slike aktiviteter får blodpumpa i gang.»

Arabisk oppvekst

Det er i det hele tatt mye lidderlighet og høy temperatur i serien, som ble skapt av Lior Raz i 2015. Fauda var i utgangspunktet bare tenkt for det israelske markedet, men ble en internasjonal suksess på Netflix, og i forrige uke hadde den tredje sesongen verdenspremiere.

Opphavsmannen har bakgrunn som elitesoldat og undercoveragent. Den 48-årige israeleren vokste opp øst for Jerusalem med irakisk mor og far fra Algerie, og har altså arabisk som morsmål. Barndomsvennene var arabere. Han hadde dermed en fordel da han ga seg ut som palestiner under oppdrag på Vestbredden. Skuespillererfaring også, skulle man tro. Raz har i tillegg jobbet i Hollywood, som livvakt for Arnold Schwarzenegger.

«Israels sinteste mann»

I serien spiller han Doron Kavillio, en rollefigur den Tel Aviv-baserte avisen Haaretz har omtalt som «Israels sinteste mann». I første sesong takker naturligvis Doron ja til det «siste oppdraget», å spore opp «Panteren» og forhindre hans ondsinnede plan. Etterforskningen går intenst for seg, med utrykninger og maskingeværskyting i hver episode. Spenningen er fint rytmisk ivaretatt, og de håndholdte actionsekvensene holder et greit nivå.

Virkelige konvensjoner?

Seriens mer mellommenneskelige sider behandles med et visst melodrama. Når den tredje sesongen legger seg på en mer fortrolig og dialogtung stil enn tidligere, er det dermed ikke helt kledelig. Det er som om serieskaperne har sluttet å ha det gøy, og at det har fulgt et slags ansvar med de gode Netflix-seertallene.

Doron er skilt og sliter med forholdet til ekskone og sønn. Han bor på Vestbredden der han har gått inn en rolle som palestinsk boksetrener for å sirkle inn sitt mål, boksetalentets terroristfetter. Eksplosiviteten fra første sesong har veket plass til fordel for en mer seriøs tone.

Et av Faudas største fortrinn er Raz Liors upolerte, karismatiske væremåte. Det er et interessant tankekors at en serie så full av veletablerte konvensjoner er basert på hans virkelige opplevelser som elitesoldat. Kanskje ligner kunsten mer på livet enn vi er klar over.

Gjensidig forståelse.

Fauda hever sjelden blikket over trefningene mellom Hamas og israelsk forsvar. Vi lærer at det finnes gode og dårlige mennesker på begge sider, særlig blant lederne, men serien tar ikke mål av seg å gi et overblikk over konflikten mellom jøder og palestinere, den er mer opptatt av konsekvensene slik de arter seg militært. Vi befinner oss hele tiden på bakkeplan og tas ikke med på historiske gjennomganger eller inn til politiske beslutninger.

Serien utgir seg ikke for å være balansert, den er en helt/skurk-fortelling der israelerne er heltene. Men skal vi tro opphavsmannen, har Fauda skapt gjensidig forståelse mellom partene i den fastlåste konflikten. Det skal ikke kimses av.

LES OGSÅ:

Sterk serie om flukt fra ortodoks, jødisk miljø

TV-serien Devs er nysgjerrig på teknologi og åndelighet

Den omstridte filmen Tårnet sett av mange

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser