Hardt ut mot mangel på kompetente tegnspråk-lærere
TEGNSPRÅK: Lærere mener storsamfunnets syn på tegnspråk står i veien for barnas lovfestede rett til opplæring. – Det er vanskelig å få tak i lærere som snakker tegnspråk, advarer Tove Glomset.
KRITIKKVERDIG: – Hvordan skal man lære seg tegnspråk på et sted der du ikke kan snakke det med noen, spør May Karin Pilhaug. Læreren mener kravene til dem som skal innfri døve og hørselshemmedes barn deres språklige rettigheter, er altfor lave.
Erlend Berge
– Dagen jeg vinner i Lotto, er min drøm å opprette min private døveskole der barn kan oppleve noe av det samme fellesskapet jeg selv vokste opp i, sier May Karin Pilhaug.
Hun er selv døv, har jobbet som lærer i grunnskolen i over tjue år og mener situasjonen for døve og hørselshemmede barn bare blir mer og mer kritisk.
Pilhaug stiller seg derfor bak Hilde Haualand, som til Vårt Land mandag fortalte at hun frykter konsekvensene av at barn ikke får innfridd sine språklige rettigheter.