Teater

Gjør Shakespeare tilgjengelig for et ungt publikum

– Mitt naive syn på Shakespeare er at vi må skjønne det som blir sagt og hvorfor det blir sagt akkurat nå, sier regissør Maren Bjørseth.

Dypt inn i våre liv

Barneteatret Vårt i Ålesund

Othello

Regi: Philipp Stengele


– Det er dritgøy, sier Philipp Stengele og unnskylder ikke ordbruken.

Som regissør jobber han med Shakespeare for første gang og synes tekstene er så rike og lekne. For Barneteatret Vårt i Ålesund lager han en familieforestilling av det 413 år gamle dramaet Othello – om kjærlighet og hat. Forelskelse og krig. Manipulasjon og svik. Hvem kan du betro ditt hjerte? Å jobbe med Shakespeare er å bale med de grunnleggende menneskelige mekanismer og de store følelsene.

– Fordi det er de helt store temaene, kan du alltid lese noe aktuelt inn i tekstene. Andre teaterstykker er for tidsspesifikke til å kunne gjøre det samme, sier Stengele.

###

Othello, kjæresten Desdemona og vennen Iago røper sine innerste tanker og følelser.

– Det dreier seg særlig om kjærlighet og sjalusi, en svart mann gift i skjul med en hvit kvinne. Han kan slåss for, men ikke gifte seg med en hvit. Intrigene er spesielle og spennende med mekanismer vi kjenner. Det gjør at vi kan dukke dypt inn i våre egne liv - hvem har ikke vært inn på tanken til å drepe ham som tok kjæresten din? De unge opplever dette veldig sterkt og vanvittig ufiltrert. Det gjør det spesielt tøft å jobbe med Shakespeare for ungdom, sier Stengele.


Ung, forelsket og forstått

Det Norske Teatret

Romeo og Julie

Regi: Maren Bjørseth


– Jeg har ikke bodd i Verona med slekter som kjemper mot hverandre, men jeg har både vært ung og forelsket, og jeg har kranglet med mammaen min, sier Maren Bjørseth.

Å jobbe med Romeo og Julie er tidvis et detektivarbeid.

- Man må finne ut hva en jambe er. At teksten rimer og skal gå opp i en rytme, må man øve seg på og ha i bunnen. Deretter må man følge intuisjonen.

Å være forelsket er en ting, mer uvant er det å bruke to sider på å få sagt «oj du var pen, jeg liker deg».

– Mitt naive syn på Shakespeare er at vi må skjønne det som blir sagt og hvorfor det blir sagt akkurat nå.

– Hvordan gjøre noe som er gjort på så mange måter?

– Jeg var 13 da filmen med Leonardo di Caprio kom. Den er brent inn på netthinna. Å skulle tenke nytt kan bli overveldende. Etter at vi kom i gang, skjønte vi at dette gjør vi jo på vår måte. Med balkongscenen møter man selvfølgelig klisjeene. Da bruker vi dem til å leke. Påfunn for påfunnet skyld er uinspirerende.

Fra filmopplevelsen husker hun den sterke følelsen av at man ikke passet inn og ikke ble forstått, og at man plutselig møter en person som man på magisk vis føler man finner sin plass sammen med. Mer enn noe vil hun at forestillingen skal formidle denne bekreftelsen.

– Romeo og Julie opplever det magiske møte med en annen som vet akkurat hvem du er og akkurat hvordan du har det. Derfor er det avgjørende for meg forestillingen formidlet at de er unge og føler seg misforståtte. Det kjenner jeg meg veldig igjen i.

Hun lover fekting, blod, konfetti, bryllup, fest og død.

– Det er litt skummelt, veldig spennende, artig, utfordrende og inspirerende, sier Bjørseth.

LES OGSÅ: Shakespeare har vært død i 400 år og lever like fullt

###

En ung fyrs sterke ønske

Riksteatret

En midtsommernattsdrøm

Regi: Jo Strømgren


En ung skuespillertrupp byr på romantikk, ablegøyer, eventyr og ekteskapskrangler.

– Tidvis er det veldig morsomt, tidvis veldig gammeldags. Vi kutter det vi ikke synes er morsomt, sier Jo Strømgren.

– Hva er unikt ved Shakespeare?

– Jeg merker en ganske ung fyr med masse entusiasme og et brennende ønske om å si ting. Har man ikke det, blir det man skriver fort uaktuelt, mener Strømgren.

I midtsommernattsdrømmen handler det dypest sett om å elske og bli elsket.

– Hva har du gjen- eller nyoppdaget?

– At det er mange måter å behandle litteratur på. Å jobbe på rim og verseføtter trodde jeg innledningsvis skulle være et stort hinder. Nå tenker jeg på å skrive på verseføtter og rim selv.

– Min store Shakespeare-oppvåkning kom på en oppsetning av As You Like It i USA. Der alle lå på et likhus, våknet halvveis til og spilte med sikkel ut av kjeften og dårlig diksjon. Helt umulig, tenkte jeg, men - klikk – der kom teksten virkelig fram, sier Strømgren.

LES OGSÅ: Å spille Hamlet slik Shakespeare faktisk skrev det, har blitt en fire timer lang suksess

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater