Frykter nye reklameregler
EU vil ha mindre strenge regler for reklame og produktplassering. – Vi bør sørge for at de som ser på familieprogrammene ikke blir utsatt for skjult reklame, sier forbrukerombudet.
Filmen fra 2015 inneholder scener med produktplassering blant annet for brusprodusenten Pepsi. Denne typen reklame har blitt vanlig også på TV, men en undersøkelse utført av Medietilsynet viser at bare 44 prosent av seerne får med seg merkingen av programmer som inneholder produktplassering.
Warner Bros.
– Vi må diskutere hvordan vi kan beskytte barna mot reklame, og spesielt skjult reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Hun er kritisk til EUs forslag til endringer i direktivet om audiovisuelle medietjenester, som i hovedsak følges av Norge gjennom kringkastingsloven.
De nye reglene innebærer blant annet at produktplassering skal tillates i sendinger som ikke faller under kategorier som nyhets- og forbrukeropplysningsprogrammer, eller programmer rettet mot barn. EU-kommisjonen ønsker større grad av fleksibilitet rundt bruk av produktplassering, og har derfor ikke satt restriksjoner som gjelder mengde.